اگر شما هر نوع طرحی را انجام داده اید ، حداقل از نظر ارتباطاتی که بین رنگ ها و احساسات ایجاد می کنیم ، کمی در مورد روانشناسی رنگ می دانید.
قرمز = پرشور ، آبی = آرامش بخش و غیره. ما می دانیم که رنگ زرد سایه ای بازیگوش است ، اما چرا رنگ زرد اینگونه نشاط آور است؟ وسوسه انگیز است که بگویید “فقط همین است” ، اما توضیح آن خیلی آسان است. به این فکر کنید – اگر ارتباطات عاطفی ما با هر رنگ ذاتی باشد ، در فرهنگ ها متفاوت نخواهد بود. و آنها با گذشت زمان تغییر نخواهند کرد ، مانند اینکه چگونه رنگ صورتی از ارتباط با پسران کوچک در ابتدای قرن ۲۰ به ارتباط با دختران کوچک تبدیل شد.
یک چیز مطمئنا: رنگ مهم است. به همین دلیل مهم است که قبل از شروع به تعریف بهترین رنگهای تجاری خود ، با اصول روانشناسی رنگ آشنا شوید. وقتی فهمیدید چرا یک رنگ احساسات خاصی را برانگیخته است ، می توانید قدرت رنگ را در مارک تجاری خود مهار کنید تا در سطح ناخودآگاه ارتباط برقرار کنید.
روانشناسی رنگ چیست؟
روانشناسی رنگ ، بررسی چگونگی تأثیر رنگهایی است که درک می کنیم بر افکار و احساسات ما.
اما قبل از اینکه به روانشناسی رنگ بپردازیم ، باید دقیقاً مشخص کنیم که رنگ چیست.
ما آن را به عنوان سایه ها و سایه های مختلف می بینیم ، اما از نظر فنی ، رنگ ها چگونگی درک چشم و مغز شما از امواج نوری با طول متفاوت هستند. تمام نور در طیف الکترومغناطیسی وجود دارد ، طیف از طولانی ترین تا کوتاه ترین امواج نوری. امواج رادیویی ، مایکروویو ، نور مادون قرمز ، اشعه گاما و اشعه ایکس در طول طیف های مختلف در این طیف قرار دارند. درست در وسط ، طیف کوچکی از امواج نور با اندازه گیری از ۴۰۰ نانومتر تا ۷۰۰ نانومتر وجود دارد ، از جمله تمام نوری که برای چشم انسان قابل مشاهده است. طول موج های مختلف در این بخش ، تنوع رنگی را که انسان می تواند درک کند تشکیل می دهد.
محققانی که در زمینه روانشناسی رنگ فعالیت می کنند ، ارتباطات اولیه و فرهنگی ما را با رنگ های خاص و تأثیر قرار گرفتن در معرض این رنگها بر تعصبات و رفتارهای ما بررسی می کنند.
بیایید به یک مثال زندگی واقعی نگاه کنیم. شواهد اسکاتلند و ژاپن نشان داده است که وقتی چراغ های خیابانی یک محله نور آبی ساطع می کنند ، میزان جرم و خودکشی در آن محله کاهش می یابد. محققان روانشناسی رنگ سعی می کنند پاسخ دهند که چرا چنین پدیده هایی رخ می دهد؟
این می تواند به این دلیل باشد که رنگ آبی برای نورهای خیابان یک رنگ غیرمعمول است ، که باعث می شود مجرمان احتمالی احساس “خاموش” کنند و آنها را وادار به ترک برنامه های خود کنند. یا ممکن است به این دلیل باشد که چراغ های آبی اغلب با حضور پلیس در ارتباط هستند – فکر می کنیم جعبه های تلفن اضطراری چراغ های آبی در دانشگاه ها – و این باعث می شود که مردم احتیاط بیشتری داشته باشند. یا ممکن است به این دلیل باشد که آبی یک رنگ آرامبخش تقریباً شناخته شده جهانی است و راه رفتن در زیر نور آبی آرامش بخش ، افراد را در حالت روحی کمتری از آنچه در زیر نورهای خیابان با رنگ قرمز یا زرد قرار دارند ، تحریک می کند.
شاید این مطلب را نیز بپسندید: برترین الگوها و ترندهای طراحی هولوگرافی و رنگهای روشن
تاریخ رنگارنگ بشریت: چگونه زبان بر روانشناسی رنگ تأثیر می گذارد؟
مردم باستان همان رنگهایی را که می بینید نمی دیدند. در حقیقت ، مردم سایر نقاط جهان رنگ ها را آنگونه که شما می بینید نمی بینند. می توان کمی فکر کرد ، اما درست است – تحقیقات نشان داده است که زبان بر نحوه درک رنگ تأثیر می گذارد.
یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ نشان داد که اعضای قبیله هیمبا ، فرهنگی از نامیبیا که کلمه ای برای رنگ “آبی” ندارد ، وقتی تصویر را روی آن قرار می دهند نمی توانند یک مربع آبی را در یک دایره مربع سبز انتخاب کنند. صفحه کامپیوتر مربع آبی برای انگلیسی زبانان واضح است ، اما برای شرکت کنندگان در مطالعه ، این یکی دیگر از مربع های سبز دایره بود.
جالب اینجاست که وقتی به نظر می رسید دایره ای از مربع های سبز که برای انگلیسی زبانان بسیار نزدیک به سایه است ، اعضای قبیله هیمبا می توانند بلافاصله یک مربع را انتخاب کنند که همرنگ بقیه نباشد. دلیل آن این است که زبانی که آنها صحبت می کنند ، Otjihimba ، برای بسیاری از رنگهای متمایز کلمات “سبز” است.
حال به این فکر کنید که اقیانوس و رنگ آبی چگونه در ما تفکیک ناپذیرند. برای یک انگلیسی زبان ، اقیانوس فقط آبی است.
هومر اینطور ندیده در ادیسه ، دریا به عنوان “شراب تاریک” توصیف شده است. عسل را سبز و گوسفند را بنفشه توصیف می کنند. هومر تنها نویسنده باستانی نبود که دنیای آن آبی را نیز در بر نگیرد – فریب کمبود “آبی” به عنوان توصیف کننده رنگ در اثر هومر ، ویلیام گلدستون ، محقق انگلیسی قرن نوزدهم ، و به دنبال آن لازاروس گیگر ، فیلسوف آلمانی ، از نزدیک مورد مطالعه قرار گرفت متون باستانی فرهنگ های سراسر جهان دریافتند که فقط یکی ، مصری ها کلمه ای برای رنگ آبی دارند. آنها همچنین تنها فرهنگی بودند که رنگ آبی تولید می کردند.
بعلاوه ، کارهای گلدستون و گایگر همان الگو را در زبان های باستانی یافتند که از هند تا ایسلند را در بر می گیرد: اولین “کلمات رنگی” ثبت شده کلمات سیاه و سفید بودند.
در مرحله بعد ، ارجاعات به رنگ قرمز در متون یافت شد ، متون بعدی کلمات زرد و سبز را معرفی کردند. در هر یک از این زبانها ، آبی آخرین رنگی بود که رسماً شناخته شد.
برای روسی زبانان ، رنگ آبی در اینجا متوقف نمی شود. در جایی که انگلیسی زبانان آبی روشن و تیره می بینند ، روسی زبانان به ترتیب دو رنگ متمایز: goluboj و siniy می بینند.
روانشناسی موجود در رابطه با رنگها: چگونه به اینجا رسیدیم؟
محققان تشخیص داده اند که بعد از سفید و سیاه ، قرمز رنگ بعدی است که تقریباً در همه فرهنگ ها با زبان نوشتاری مشخص شده است. چرا؟
این ممکن است به این دلیل باشد که قرمز یکی از مهمترین رنگها در طبیعت است. قرمز علامت توقف طبیعت است. این رنگ پوست قرمز برافروخته یک رقیب عصبانی است که می گوید “عقب برو وگرنه باسنت را لگد می کنی.” توانایی شناسایی قرمز – و نه فقط به عنوان یک برچسب هشدار دهنده ، بلکه همچنین به عنوان رنگ میوه رسیده و آماده خوردن – برای بقای ما بسیار حیاتی بود به طوری که اجداد پستانداران ما سلولهای شبکیه لازم برای دیدن آن میلیونها سال را تکامل می بخشند پیش.
همه حیوانات نیازی به دیدن قرمز ندارند همانطور که پستانداران در سرخ باید ببینند. بنابراین آنها ساختار چشم لازم را برای دیدن طیف رنگی که می بینیم ایجاد نکردند. احتمالاً شنیده اید که سگها کور رنگ هستند. این بدان معنا نیست که آنها سیاه و سفید می بینند. سگها و بسیاری دیگر از پستانداران دنیایی با تاری و تضاد کمتر از آنچه می بینیم را مشاهده می کنند:
سایر حیوانات ساختار چشم را تکامل بخشیده اند تا رنگهایی را که برای زنده ماندن باید ببینند. به عنوان مثال ، پرندگان می توانند نور ماورا بنفش را ببینند. ما نمی توانیم در اینجا مثالی از نگاه دنیا به یک پرنده آورده شده است:
برخی از حیوانات ، مانند میگوی مانتیس ، به گونه ای تکامل یافته اند که جهان را به گونه ای می بینند که هرگز تصور نمی کنیم. نه تنها میگوهای مانتیس ، گونه هایی با پیچیده ترین چشم هایی که تاکنون شناسایی کرده ایم ، می توانند نور ماورا UV بنفش را مانند پرندگان ببینند ، آنها رنگ های مختلف نور UV را می بینند. ببینید که دنیا از نظر میگوی مانتیس چگونه به نظر می رسد:
انایی ما در دیدن رنگها به روشهای خاص ، به عنوان مکانیزم بقا تکامل یافته است ، بسیاری از ارتباطات ما با رنگهای خاص نیز چنین بوده است. آبی رنگ آسمان صاف است بنابراین باعث می شود احساس آرامش و آرامش داشته باشیم ، اما غذاهای بسیار کمی وجود دارد که آبی باشد ، بنابراین اثر اشتها آور ندارد. از طرف دیگر ، رنگ سبز رنگ شادابی و طراوت است زیرا رنگ گیاهان سالم و تازه است.
شاید این مطلب را نیز بپسندید: رنگ پنتون سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱
روانشناسی و فرهنگ رنگ
برخی از ارتباطات رنگی ، مانند قرمز ، سبز و قهوه ای را می توان با دیدن محل ظاهر شدن آنها در طبیعت و مفهوم آنها برای انسانهای اولیه توضیح داد. اما این توضیح نمی دهد که چرا رنگ سیاه احساس تجمل می کند یا چرا رنگ زرد احساس سرگرمی می کند.
برخی از انجمن ها به جای طبیعت ، از فرهنگ ناشی می شوند. به همین دلیل است که ارتباطات رنگی همه چیز جهانی نیست و معنای رنگی می تواند در کشورها و فرهنگ های مختلف بسیار متفاوت باشد. در چین و هند ، رنگ سفید با مرگ همراه است و در مراسم تدفین پوشیده می شود. در غرب ، رنگ سیاه است. به همین ترتیب ، زرد در ایالات متحده رنگ شاد و سرگرم کننده است ، اما در ژاپن ، رنگ شجاعت است.
انجمن های فرهنگی یک رنگ نیز می توانند با گذشت زمان تغییر کنند. سبز ، رنگ تولد دوباره و زندگی جدید ، در قرن هجدهم در اروپا به رنگ مرگ تغییر یافت. چرا؟ زیرا رنگ سبز دوران حاوی آرسنیک و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این رنگ بود که به معنای واقعی کلمه باعث کشته شدن افراد می شد. امروز بقایای این انجمن باقی مانده است. سبز هنوز هم گاهی با مسمومیت همراه است – آیا پس از یک ماشین سواری با غلتک اتومبیل یا یک سفر طولانی و پر پیچ و خم جاده ای “سبز” احساس می کنید؟ حالا می دانید چرا.
استفاده از روانشناسی رنگ برای اتصال
یک دلیل وجود دارد که چرا محصولات گیاهی تقریباً همیشه بسته بندی سبز دارند. به همین دلیل است که محصولات تمیز کردن به طور مکرر در رنگ سفید بسته بندی می شوند. این روانشناسی رنگ است ؛ مارک های تجاری از انجمن های ناخودآگاه ما با رنگ های خاص استفاده می کنند تا ارزش محصولات خود را اعلام کنند.
قهوه ای یک رنگ طبیعی است ، که باعث می شود قابل اعتماد و معتبر به نظر برسد. UPS تصمیم گرفت تا رنگ قهوه ای را به عنوان نقطه اصلی مارک تجاری خود معرفی کند تا تأکید کند قابل اعتماد و قابل اعتماد هستند – دقیقاً نوع شرکتی که می خواهید بسته های خود را اداره کنید.
Whole Foods مارک معروف دیگری است که با استفاده از روانشناسی رنگ ، اظهار ناخودآگاه در مورد ارزش های خود را ارائه می دهد. این آرم به رنگ سبز متوسط ، همرنگ برگ اسفناج یا ساقه تره فرنگی تازه است. با مراجعه به یک آرم سبز ، این شرکت خریداران را ترجیح می دهد تا فروشگاه خود را به عنوان یک انتخاب سالم و تازه مشاهده کنند.
سپس هدف وجود دارد. فروشگاه بزرگ از جذابیت اولیه ما قرمز می شود. آرم Target پررنگ است. این باعث می شود نگاه کنید و توجه شما را جلب می کند.
یک صفحه تقلبی رنگی: ارتباطاتی که با رنگهای محبوب ایجاد می کنیم
هنگامی که سفر رنگی خود را شروع می کنید ، با توجه به اینکه سایه ها به بهترین وجهی از آرم ، وب سایت یا سایر طرح های تجاری شما حمایت می کنند ، مهم است که رایج ترین ارتباطات رنگی ما را در ذهن داشته باشید.
قرمز
رنگ قرمز همه چیز در مورد علاقه ، عمل ، انرژی و خطر است. به علائم توقف ، شعله های آتش ، آرم Target و گلهای رز فکر کنید.
نارنجی
رنگ نارنجی در مورد خلاقیت ، اشتیاق ، انرژی ، خلاقیت و جوانی است. به مخروط های ترافیکی ، لباس هایی با دید بالا و پرتقالی آبدار که از ویتامین C سرشار است فکر کنید.
زرد
رنگ زرد مربوط به شادی ، امید ، بازیگوشی ، خودجوش و مثبت بودن است. به آفتاب و صورتهای خندان فکر کنید.
آبی
رنگ آبی در مورد آرامش و قابل اعتماد بودن است. به موسسات مالی (ویزا ، پی پال ، آمریکن اکسپرس) و شرکت های بزرگ (جنرال الکتریک ، لوو ، بوئینگ) فکر کنید.
سبز
رنگ سبز مربوط به طبیعت ، رشد و ثروت است. به درختان و پول فکر کنید.
رنگ قهوه ای
قهوه ای رنگی خاکی است که مخفف گرما ، طبیعت ، صداقت و سالم بودن است.
رنگ بنفش
بنفش یک رنگ مرموز است که مخفف خلاقیت ، تجمل ، معنویت و ثروت است.
رنگ صورتی
صورتی رنگی جوان است که مخفف عاشقانه ، بازیگوشی و زنانگی است.
شاید این مطلب را نیز بپسندید: روندها و گرایش های طراحی گرافیک ارگانیک و پالت رنگی تک رنگ
رنگ با برند همراه است!
وقتی در حال طراحی آرم ، بسته بندی محصول ، وب سایت و سایر موارد مرتبط با برند خود هستید ، حتما روانشناسی رنگ و تئوری رنگ را در ذهن داشته باشید. رنگ ها ابزار قدرتمندی هستند و شما می توانید با پالت رنگی که انتخاب می کنید بیانیه ای قدرتمند بیاورید یا پیام کاملاً اشتباهی ارسال کنید.
آیا نیاز دارید که بفهمید کدام رنگ بهترین مارک تجاری شماست؟ برای توسعه پالت عالی با یکی از طراحان آگاه در سیستم عامل ما کار کنید.
بازدیدها: 53
دیدگاه ها