طراحی ارگانیک چیست؟
طبیعت قرن ها منبع الهام طراحان و هنرمندان بوده است. ریشه ی عمیق درارتباط قوی ما با جهان پیرامون، همه چیز در مورد استفاده ازعناصرطبیعی، حس لامسه برای برانگیختن احساس، بینایی و حتی صداها در طبیعت را طراحی ارگانیک گویند.اخیراً، طراحی ارگانیک تحت تأثیر پایداری و محیط گرایی قرار گرفته است و بافت ها، اشکال و رنگ های ارگانیک به طور گسترده ای در بخشهای مختلف طراحی مورد استفاده قرار گرفته اند.
اگرچه در طراحی محصول، طراحی داخلی و طراحی صنعتی اغلب دیده می شود، اما منابع الهام گرفته از مادر طبیعت کاملاً به دنیای طراحی گرافیک بصورت ارگانیک دلالت دارند.از تصاویر گیاه شناسی گرفته تا برندهای تجاری زیست محیطی و طراحی وب پایدار، مربوط به طراحی ارگانیک اند که همه جانبه و قابل ادغام با هر محیط، سبک یا روشی هستند.
گرایشهای برتر طراحی ارگانیک
• رنگهای خنثی
• اشکال ارگانیک
• طراحی گیاه شناسی
• بافت های طبیعی
• بازگشت به اصول اولیه
شاید این مطلب را نیز بپسندید: جدیدترین متدهای طراحی گرافیک در سال ۲۰۲۱
۱٫ رنگهای خنثی
استفاده از رنگ های خنثی یکی از ساده ترین و موثرترین روش ها برای ایجاد احساس طبیعی و آلی در طراحی های شما هستند. علاوه بر قهوه ای ملایم، بژ، سفید و خاکستری، صورتی های کمرنگ، آبی و سبز نیز می توانند از موارد اضافی در پالت خنثی شما باشند. هنگامی که با رنگ های روشن تر جفت می شود، رنگ های خنثی نیزمی توانند به جنب و جوش تر بودن رنگ کمک کنند. رنگ های خنثی برای استفاده در طراحی برند، مانند الگوهای رسانه های اجتماعی، الگوهای وب سایت و لوازم التحریر، محبوبیت ویژه ای پیدا کرده اند.
۲٫ اشکال ارگانیک
شکل، عنصراساسی طراحی گرافیکی به ما کمک می کند که ماهیت هرشیئی را که تولید می کنیم، بیان کنیم. خطوط دقیق هندسی، اشیایی را نشان می دهد که ساخته دست بشرو تکنولوژیکی هستند، در حالی که خطوط انحنایی و ناقص می توانند نشاندهنده ی اشکال طبیعی و ارگانیک باشند.ما به طور فزاینده ای دیده ایم که طراحان اشکال، اشیا و خطوط ارگانیک را در طراحی خود ادغام می کنند، که می تواند با اشکال هندسی تیز، رنگ های روشن و بافت های احتمالی برای یک احساس مدرن و پویا در ترکیب شوند.اشکال ارگانیک می توانند به عنوان یک افزودنی فوق العاده موثردرتصاویر، فونت ها، لوگوها و بسته بندی محصولات قرار بگیرند.
۳٫ طراحی گیاه شناسی
بر خلاف سبک هایی که به سادگی از طبیعت الهام می گیرند یا مضامین ارگانیک را در بر می گیرند، طراحی گیاه شناسی معمولاً نمایشی مستقیم ازشکل کل گیاهان موسوم به فلورا است. در طراحی گیاه شناسی که به سبک واقع گرایانه و ارگانیک ترسیم می شود، اغلب ترکیبی از خطوط ظریف، زمینه های خنثی و اشکال و نقوش طبیعی وجود دارد. با یادآوری سبک زندگی بی روح که در دهه ۱۶۰۰ ظهور کرد، اکنون از طرح گیاه شناسی به طور مکرر در پوسترها، برندها و تصاویراستفاده می شود و برای ایجاد روحیه ارگانیک و نوستالژیک بسیار مناسب هستند.
۴٫ بافت های طبیعی
بافت های طبیعی به عنوان یکی ازعناصر لمسی در طراحی ارگانیک، راهی عالی برای ایجاد احساس طبیعی و دست ساز به طرح های شما هستند. کاغذ، ریسمان و الگوهای مبتنی بر چوب به همراه چاپهای گیاهی و بافت، برخی ازمتداول ترین مواد طبیعی هستند که می توانند برای افزودن عنصر لمسی به کار شما بسیار موثر باشند.
۵٫ بازگشت به اصول
در این قسمت صحبت از دست ساز بودن و افزایش محبوبیت طراحی ارگانیک است که هنرمندان و طراحان بیشتری با الهام از خلاقیت های دیجیتالی خود درهنرها وصنایع دستی از آن استفاده می کنند. ظهور تصویرگری، آبرنگ دیجیتال و سایرسبک های هنری منجربه افزایش بیشتر درطراحی های دستی شده است. با این وجود، به دلیل اعتماد روزافزون به فناوری، طراحان به دنبال راه هایی برای بازگشت به اصول اولیه هستند.
صوفیا وین، طراح مطرح رمی گوید: هر زمان که می خواهم به اصول اولیه برگردم، دوست دارم خلاقیت خود را خاموش کنم و با بچه هایم کاردستی درست کنم. قبل از تحصیل دراین رشته ، مدرک تحصیلی من طراحی گرافیک بود و ما همیشه تشویق می شدیم که اگرخلاقانه گیر کنیم، به اصول اولیه برمی گردیم. به نظر من خیاطی بیشترین آرامش را دارد، اما به هم ریختن و ساخت وسایل با مقوا، رنگ و چسب بسیار سودمند هستند که خود منجر به ایجاد محتوای عالی شده که روح من را تازه می کند.
ثابت شده است که هنرها وصنایع دستی علاوه بر اینکه به طراحان اجازه می دهد با مواد، محیط و بافتهای جدید آزمایش و تجربه کسب کنند، باعث از بین رفتن استرس وایجاد تخیل و تقویت خلاقیت در آن ها می شود.
نحوه طراحی با پالت رنگی تک رنگ
یک پالت رنگی تک رنگ، یک ابزارمفید طراحی برای طراحان است. ترند و گرایش های رنگی، که به استفاده از تناژهای متنوع از یک رنگ اشاره دارد، به طور فزاینده ای در دنیای دیجیتال، از شبکه اینستاگرام گرفته تا طراحی وب، عکاسی و ویدئو، پذیرفته شده اند. غالباً از رنگ های تک رنگ برای کمک به کاربران در تمرکز برمحتوا و پیام رسانی استفاده می شود، همچنین در قطعات تجاری وهنری از تعادل و وحدت محصولات پشتیبانی می کند و طراحی منسجمی از لحاظ بصری ارائه می دهد.
شاید این مطلب را نیز بپسندید: ۸۴ اصطلاحات طراحی گرافیکی که هر طراح جدی باید بداند
رنگ های تک رنگ چگونه اند؟
قابل ذکر است که در ۱۲ ماه گذشته ما شاهد افزایش استفاده از رنگ های سیاه (۶۵٫۱٪ رشد سالانه)، سفید (۴۹٫۴٪ رشد سالانه) و خاکستری (۴۶٫۴٪ رشد سالانه) بوده ایم. یک پالت رنگی تک رنگ، احساسی هماهنگ و مسالمت آمیزرا ایجاد می کند که به نظر می رسد طراحان و مصرف کنندگان به سمت آن گرایش پیدا می کنند.از رنگ سیاه و سفید ساده نایک گرفته تا خاکستری، قهوه ای، سیاه و نارنجی مورد علاقه کانی وست درگروه معروف Yeezy Runway، رنگ تک رنگ در همه جنبه های زندگی ما، از جمله مد، فن آوری، ورزش و طراحی داخلی حضور فعالی دارد.
طراحان این گرایش را به چندین دلیل دوست دارند، اول اینکه انتخاب رنگها راحت تر از انتخاب طیف وسیعی از رنگ ها صورت می گیرد، چه برای مشتریان تازه کار طراحی شده باشند و چه برای شرکت های جهانی که می توانند سازگاری نام تجاری خود را با یک پالت رنگی تک رنگ ایجاد کنند.
دوم اینکه با استفاده از ویژگی ادغام شدن در این رنگ ها، هنرمندان و طراحان با دور شدن از طرح های ساده سیاه و سفید و تمرکز بر روی رنگ های جسورتر، رویکرد تازه ای به پالت تک رنگ می بخشند.
کافی است که فقط به سبک های محبوب طراحی داخلی این روزها نگاه کنید، که به طراحان اجازه می دهد متنوع باشند در حالی که تعادل را حفظ می کنند.دنیای مد از هدایتگران گرایش و ترند تک رنگ محسوب می شود. به عنوان مثال ویکتوریا بکهام، با طراحی لباس های تک رنگ (و ورزشی) کاملاً مشهورشده است.
طراحی با رنگهای تک رنگ
اما چگونه می توان رنگ های مونوکروم را در کارهای طراحی خود گنجانید؟ در اینجا چند نکته وجود دارد:
۱٫ ساده گی را حفظ کنید
از تغییرات سایه بیش ازحد در طراحی تک رنگ استفاده نکنید، زیرا می خواهید رنگ های شما از نظرچشمی قابل تشخیص باشند. یکی ازراه ها این است که فقط به اندازه ،رنگ مورد نیاز برای هر یک از عناصر طراحی خود دقت کنید ،به عنوان مثال، یک رنگ برای متن، دیگری برای پس زمینه و دیگری برای تصاویر و سایر عناصراستفاده شود.
۲٫ متن خود را اضافه کنید
اگرشما دو طرح مرتبط داشته باشید، مانند برچسب های مختلف محصول برای یک برند مشابه، باید تصویری با استفاده از دو پالت تک رنگ متضاد ایجاد کنید، که بتوانید برند خود را مطرح کنید، این کار این امکان را می دهد که طرح ها به هم پیوسته، اما همچنان به تنهایی باقی بمانند. نگاهی به این بطری های Aqua Monaco بیندازید که در آنها از دو رنگ تک رنگ مختلف برای تمایز محصولات استفاده شده است.
۳٫ پوشش های رنگی را جستجو کنید
از پوشش های رنگی تک رنگ در عکس های خود استفاده کنید. به وب سایت هایی مانند NYC Pride نگاه کنید تا بفهمید چگونه یک همپوشانی می تواند طراحی جسورانه ایجاد کنید، که عکس های سیاه، سفید و هم رنگی واقعاً خوب بنظر بیایند.
بهترین الگوهای طراحی تک رنگ
بهترین برای بازاریابی
بهترین برای لوگو ها
بهترین برای Bokeh
این بسته هنری دیجیتالی با استفاده از بافت عکس بوکه دررنگ سیاه و سفید سینمایی، می تواند برای بسته بندی، دعوت نامه، تصاویر شبکه های اجتماعی و موارد دیگر استفاده شود.
شاید این مطلب را نیز بپسندید: فصل آخر ۸۴ اصطلاحات طراحی گرافیکی که هر طراح جدی باید بداند
بهترین برای عناوین
این حروف زیبا برای عناوین، برندهای تجاری و لوگوها مناسب اند. مثالهای زیادی درمورد چگونگی استفاده از آن مانند محتوای تبلیغاتی و بازاریابی گرافیکی وجود دارد.
امیدواریم این مقاله به شما در پاسخگویی به سوالات شما در موردرنگ های تک رنگ و اینکه چگونه می توانید این گرایش را در کارهای خلاقانه خود بگنجانید کمک کرده باشد، که با هدف تغییرنام تجاری خود و یا طراحی یک پست در شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
بازدیدها: 243
دیدگاه ها