UX تجربه کاربری جدیدی محسوب نمی شود، اما می تواند بازخورد بسیار مهمی داشته باشد. تقریباً برای هر شرکت، در هر بازاری، که در حال راه اندازی یک برنامه یا وب سایت بسیار تعاملی باشید، UX یکی از جنبه های اصلی ارائه تجارب کاربر را بصورت یکپارچهارایه می دهد. در ادامه مقاله : تجربه کاربری ux همراه ما باشید.
UX روشی است که به کاربران شما امکان می دهد بدون سردرگمی و سهولت در وب سایت یا برنامه شما پیمایش کنند و تجربه ای آرام از نام تجاری شما را فراهم کنند. این عناصر طراحی، روانشناسی، تحقیقات، فناوری و تجارت را با هم ترکیب می کند تا بهترین تجربه را برای کاربر فراهم سازد.
اهمیت UX را نباید دست کم گرفت. حدود ۳۰٪ از افراد پس از یک تجربه کاربری بد، دیگربه آن سایت بر نخواهند گشت و این تعداد فقط با شیوع بیشتر UX افزایش می یابد. چه یک سازمان چند ملیتی باشید که دارای حضوری مستقر هستید و چه یک شرکت تازه تاسیس، اولین وب سایت خود را ایجاد کنید، باید توجه داشته باشید که تجربه کاربر باید یک عامل مهم در روند طراحی شما باشد.
شرکتهای بی شماری وجود دارند که این کار را به درستی انجام می دهند مانند AirBnB ، Duolingo ، MailChimp ، Facebook و Starbucks . در اینجا، نگاهی به چند نمونه از این گزینه ها خواهیم چرداخت تا به ما در پاسخ به این سوال کمک کنیدکه دقیقا UX چیست؟
شاید این مطلب را نیز بپسندید : ۸ نکته طلایی UX
یک تعریف ساده
UX توانایی کاربر در پیمایش وب سایت، برنامه یا دستگاه های شما است و افکار، احساسات شما را که در طول تجربه بدست آورده اید در نظر می گیرد. این یک روش طراحی متمرکز بر انسان است، که به این سوال هدایت می شود: چگونه افراد با وب سایت یا برنامه من تعامل خواهند کرد؟ آیا پیمایش این برنامه ها برای آنان آسان است؟ آیا می توانم آنچه را می خواهم پیدا کنم؟ آیا سریع بارگیری می شود؟ آیا زبان قابل فهمی دارد؟
اصطلاح UX در واقع از دهه نود میلادی وجود داشته است که توسط یک دانشمند شناختی در اپل، دان نورمن، ابداع شده است. نورمن می گوید که هدف اصلی UX تأمین نیازهای دقیق مشتری است. برنامه استارباکس این کار را بسیار عالی انجام می دهد. این کاملاً برای سادگی و شخصی سازی کاربر طراحی شده است، درک اینکه مردم موجودی عادتی هستند، به خصوص هنگامی که صحبت از سفارشات قهوه آنها می شود، این است که توسعه دهندگان یک برگه “Recents” را در آن گنجانده اند تا بتوانید به سرعت سفارش قبلی خود را تکرار کنید و از پر کردن کامل منو برای بار دوم بپرهیزید.
UX در نقطه شیرین فناوری، مردم و تجارت قرار دارد. درک کاربراز طریق تحقیقات کاربر، اهداف کسب و کار با برجسته کردن ارزش و کاربرد هر ویژگی و فن آوری برای استفاده از بهترین ابزارها برای ایجاد طرح های موثر و کارآمد برای کاربران نهایی دراین ابزار تعبیه شده است.
چرا UX مهم است؟
به زبان ساده، UX در هر مرحله از فرآیند طراحی، در وقت، هزینه و تلاش سازمان شما صرفه جویی می کند و ارزش طولانی مدت برای تجارت شما به ارمغان می آورد. اگرچه UX اغلب به وب سایت ها نسبت داده می شود، همچنین می تواند برای برنامه ها یا هر نوع محصول یا خدمتی که تجربه خاصی را تداعی می کند، اعمال شود.
چه عواملی بر تجربه کاربر تأثیر می گذارد؟ به زبان ساده، UX به چهار سوال اصلی پاسخ می دهد:
- آیا استفاده از آن آسان است؟
- آیا منحنی یادگیری کوتاه دارد؟
- آیا کارآمد است؟
- آیا کاربر پسند است؟
پاسخ به این سوالات می تواند به شما کمک کند مهمترین چیز را برای تجارت خود کشف کنید. دلیل شما برای بررسی UX چه هزینه های تعمیر و نگهداری پایین تر، چه بازدهی بالایی از سرمایه گذاری یا براساس طرز فکر کاربر، طیف وسیعی از مزایا را در پی خواهد داشت.
طراحی UX برای موفقیت در کسب و کار بسیار مهم است، اما شرکت ها همیشه اهمیت آن را نمی دانند و از طراحی گرافیک برای تمرکز بر کارهای تجاری چشم پوشی می کنند. صرف نظر از اینکه شرکت شما چگونه UX را بهینه می کند، شکی نیست که این ابزاردر طراحی های شما مهم است.
برای قرار دادن آن در متن، بیایید دو نمونه از UX را در عمل با سیستم عامل های یادگیری زبان Rosetta Stone و Duolingo مقایسه کنیم، که رویکردهای بسیار متفاوتی نسبت به کاربران جدید خود دارند.
Duolingo’s UX با طراحی ساده و بدون دردسر باعث می شود که یک زبان جدید در چند مرحله کوچکتر فرا بگیرید. استفاده از آن به سادگی صورت می گیردو در عرض چند دقیقه می توانید زبان دیگری را یاد بگیرید.
در طرف دیگر، Rosetta Stone ابزار سنتی تر برای مدت ها اوج رابط کاربری سیستم عامل های یادگیری زبان بود، اما به همان اندازه دانش آموزان را در برنامه مشارکت نمی داد. این روش بسیار سخت تر بود، در حالی که برنامه پایه Duolingo رایگان است.
UXدر مرکزارتباطات عاطفی بعنوان ابزار قدرتمند قرار می گیرد، حتی منطقی ترین افراد تحت تأثیر احساسات قرار می گیرند، این همان چیزی است که ما را به انسان تبدیل می کند. احساسات در UX همیشه استفاده می شود و در صورت استفاده صحیح از طراحی فوق العاده خوب تأثیر می گذارد. درک نحوه استفاده از طراحی احساسی در UX برای برجسته سازی مهم است.
یک مثال عالی MailChimp، نرم افزار محبوب سرویس گیرنده ایمیل است که هیچ کسب و کاری به اندازه آن جالب توجه نیست، اما به دلیل طراحی رنگارنگ، دوستانه و رویکرد گاه به گاه خود از طرفداران زیادی برخوردار است.
بسیاری از مردم فکر می کنند که طراحی این است که چگونه چیزی به نظرمشتریان بزرگ جلوه کند مانند روکش، نمای بیرونی، اما در واقع، عملکرد باطنی آن به همان اندازه که ظاهر اهمیت دارد مهم است. همچنین طراحی در مورد چگونگی کارکرد آن است، نه فقط نحوه ظاهرش. درک UX قطعاً مهارت مهمی است که باید در شرکت خود داشته باشید، بنابراین حتی اگر متخصص استخدام نکنید، همیشه خوب است کسی در تیم خود که آموزش طراحی UX را دیده است که دارای مهارت، تجربه و اعتماد به نفس لازم باشد، را داشته باشید تا در کارهای سخت این حوزه غوطه ور شود.
طراحی خوب UX می تواند طیف وسیعی از ویژگی ها را داشته باشد، اما برخی از ویژگی های اساسی که همیشه وجود دارند عبارتند از:
- قابل اعتماد (چگونه کار می کند؟)
- مکالمه (آیا میزان صدا واضح است؟)
- تشویق کننده (آیا این پیشرفت موجود وقابل دسترس است؟)
- شخصی (آیا قابل استفاده مجدد و آسان است؟)
- سودمند (آیا کار خود را سریع و موثر انجام می دهد؟)
- قابل اشتراک گذاری (آیا می توانید به راحتی آن را به اشتراک بگذارید؟)
شاید این مطلب را نیز بپسندید : ابزار های شخص ثالث جهت استفاده از AI برای بهبود UX سایت
تفاوت بین UX و UI
UX و UI اغلب حتی توسط متخصصان صنعت اشتباه گرفته می شوند و خطوط اغلب تار هستند. بنابراین، تفاوت بین (UX) و (UI) چیست؟ برای ساده سازی بیش از حد، UX احساسی است که کسی در مورد طراحی شما، افکار و احساسات خود دارد در حالی که UI نحوه تعامل با آن، ویژگی ها و عملکردهای آن است.این دو ابزاربا هم مرتبط هستند و مخالفتی در آنها دیده نمی شود.رابط کاربری شامل زیبایی، ظاهر، احساس ، پاسخگویی و تعامل یک محصول هستند. این روش بر روی انسان سنجی، ارگونومی و لپ تاپ ها متمرکز است و چیدمان، فعل و انفعالات، انتقال ها، انیمیشن ها و حتی فعل و انفعالات منفرد را تعریف میکند.
UX و UI باید هر دو بخشی از یک فرایند طراحی موفق باشند زیرا نیازها و خواسته های مختلف را برآورده می کنند، بنابراین درک اهمیت هر دو برای طراحی بهترین محصول نهایی برای کاربران حیاتی است. برای متن سازی، چیز شگفت انگیزی به نظر می رسند.
اعمال UX
اجرای UX توسط یک طراح ممکن است گاهی پنهان بماند و همه از اصول طراحی UX پیروی نمی کنند، بنابراین درک نوع وظایفی که یک طراح UX انجام می دهد ضروری است. بدیهی است که هر طراح و شرکت منحصر به فرد است، اما بیایید به چند نمونه کلی از کارهایی که یک طراح UX انجام می دهد نگاهی بیندازیم.
انجام تحقیقات مربوط به کاربران
این به طراح UX کمک می کند تا در مورد کاربران، اهداف، نیازها، انگیزه ها و رفتارهای آنها بیاموزد. بر اساس تحقیقات، طراح برای شناسایی گروه های اصلی کاربر، شخصیت هایی را ایجاد می کند که به طراحی روی محصول کمک می کند.
معماری اطلاعات (IA)
با استفاده از تحقیق و پرسوناژها، معماری اطلاعات بر اساس ساختار طراحی است واین اطلاعات را بصورت ناوبری، طبقه بندی و سلسله مراتب می بخشد.
Wireframes
این موارد از مراحل فوق ایجاد می شوند و برای گرفتن بازخورد اولیه، ایجاد اسکلت یا قاب سیم محصول بصورت نهایی به کار می روند.
نمونه سازی اولیه
اگر فریم های سیم، معادل طرح اصلی باشد، نمونه های اولیه آن مدل های سه بعدی هستند. آنها نمایش دقیق تری از محصول نهایی ارائه می دهند.
آزمایش محصول
این به طراحان کمک می کند تا در هنگام تعامل کاربر با طرح، مشکلات احتمالی را پیدا و آنها را برطرف سازند، که معمولاً به صورت شخصی برای کمک به سنجش رفتار انجام می شود.
به کار بردن UX و استفاده از آن برای یک وب سایت کار سختی نیست، در واقع بسیاری از سیستم عامل های ساخت وب سایت سطح UX را در ابزارهای خود گنجانده اند، اما اگر بودجه لازم را دارید، استخدام یک متخصص UX همیشه خوب عمل می کند.
شاید این مطلب را نیز بپسندید : طراحی ذهنی چیست و چگونه نوآوری را ایجاد می کند؟
گرفتن کمک متخصص
UX می تواند به خصوص با چنین بازارهای مدرن رقابتی و اشباع، شغلی را ایجاد یا از بین ببرد. اطمینان از درست و صحیح انجام دادن این جنبه از طراحی هرگز مهمتر نبوده است وUX به شما کمک می کند تا بدون از بین بردن مشتریان بالقوه، پتانسیل خود را به حداکثر برسانید. دنیای طراحی UX گسترده و پیچیده است، اما با کمک متخصص می توانید انقلابی در وب سایت، طراحی و تجارت خود ایجاد کنید. طراحان هوشمند اهمیت توسعه UX و UI برنده را درک می کنند.
بازدیدها: 27
دیدگاه ها