باید بدانیم که همه چیزاز تی شرت، برچسب، کاغذ یادداشت گرفته تا، خودکار، آبجو وهمه چیزهای کوچک و سرگرم کننده ای که در اطراف خود می بینید دارای برند تجاری تولید کننده هستند، به همین دلیل چاپ لوگو بسیار مهم و ارزشمند است.اما چاپ روی لیوان همانند چاپ روی سوییت شرت های هودی نیست و اگرکارکردن با هر دورا یکسان بدانید، تلاشتان بیهوده خواهند ماند، درحالیکه باید یاد بگیرید که از نظریک طراح حرفه ای به چاپ لوگوها نگاه و انتخاب طرحی را انجام دهید که هدف شما است. در این مقاله با نحوه ی چاپ لوگو بصورت حرفه ای آشنا خواهید شد.
توجه به مسایل مهم قبل از چاپ لوگو
-در هر بحثی درباره چاپ لوگو، چند اصطلاح وجود دارد که بارها و بارها مطرح می شوند. بنابراین قبل از پرداختن به جنبه های فنی چاپ لوگو شما روی مواد خاص، در اینجا یک واژه نامه مفید از اصطلاحات و مفاهیم آورده شده است تا به شما کمک کند که از اهمیت تصمیمات طراحی خود آگاهی بیابید.
CMYK و RGB
CMYK و RGB دو حالت مختلف رنگی هستند که برای چاپ استفاده می شوند. نام آنها اقتباسی از رنگهایی که از آنها گرفته شده اند برمی گردد مانند فیروزه ای، سرخابی، زرد، قرمز، سبز وسورمه ای.
با استفاده از CMYK، رنگهای منحصر به فرد با ترکیب فیروزه ای، سرخابی و زرد در نسبتهای مختلف ایجاد می شوند. این حالت رنگی برای استفاده از جوهرهای فیزیکی ایجاد شده است.
کاربرد RGB کمی متفاوت تراست. RGB به جای همپوشانی رنگ های پایه برای ایجاد رنگ های جدید، از نورهای قرمز، سبز و آبی در کنار یکدیگر برای ایجاد یک تصویربهره می برد. رنگ های خاص با ترکیبات متنوع و تشدید نور قرمز، سبز و آبی ایجاد می شوند.
اگر تا به حال با یکی از این گزینه ها برخورد کرده باشید، از سازوکار اصلی RGB استفاده کرده اید.
به یاد داشته باشید که CMYK برای پروژه های چاپی، وRGB برای تجهیزات دیجیتالی استفاده می شوند. در این قسمت درباره تفاوت های فنی RGB و CMYK بیشتر بحث شده است.
شاید این مطلب را نیز بپسندید: ۱۰ طرح قدرتمند لوگو با نام تجاری لوکس
تصاویر رستر و وکتور
مورد بعدی که باید بدانید تفاوت بین تصاویر شطرنجی و برداری و همچنین فرمت های مختلف فایل تصویری مورد استفاده در چاپ لوگواست.به طور کلی، تصاویروکتور برای چاپ لوگو توصیه می شود.
تصاویر رستر از پیکسل تشکیل، ودرمقابل، تصاویروکتورازاشکال هندسی ساخته شده اند. وقتی یک تصویر شطرنجی ایجاد می شود ، تعداد پیکسل های موجود در آن قفل می شود. شما می توانید آن را بزرگ یا کوچک کنید، اما با کشش و له شدن این پیکسل ها، از کیفیت عکس شما کاسته و تصویر تارتر می شود. از طرف دیگر، تصاویروکتوراساساً دارای معادلات ریاضی هستند. وقتی یکی از آنها بزرگتر یا کوچکترشود، ابعاد اصلی خود را حفظ می کند.
گرافیک وکتور بی نهایت مقیاس پذیر است، به این معنی است که حتی در هنگام بزرگنمایی خطوط واضح و شفاف هستند.
پیکسل های یک تصویر شطرنجی هنگام بزرگنمایی قابل مشاهده هستند.
تصاویر رستر معمولاً برای عکس استفاده می شوند و همچنین برای برخی از برنامه های طراحی دیجیتال مانند فتوشاپ ازنوع تصویر پیش فرض استفاده می کند. به طور معمول، گرافیک و انواع دیگر هنرهای دیجیتال به عنوان تصاویر شطرنجی ایجاد می شوند.
تصاویروکتور از آنجا که اندازه هایش به راحتی قابل تغییراست، معمولاً برای انوع تصاویر انتخابی برای پروژه های چاپی درنظر گرفته می شوند، مانند فرمت های AI، PDF یا EPS ، همچنین بهترین انتخاب برای لوگو، نماد و حروفچینی هستند.
وضوح
اگر تا به حال مانیتور یا تلویزیون خریداری کرده باشید، بدون شک با اصطلاح وضوح آشنا هستید. وضوح صفحه، تعداد پیکسل هایی است که در هراینچ نمایش داده می شود، و به عبارت دیگرتعداد پیکسل های یک اینچی در فضا. هرچه تعداد پیکسل های اینچی بیشتر باشد، تصویر واضح تر می شود.
وضوح PPI پایین باعث جزئیات کمتر و تصویر پیکسلی می شود.
وضوح بالاتر PPI با جزئیات بیشتر و تصویری واضح تراست.
هنگام صحبت در مورد وضوح تصویر، اصطلاح DPI (نقطه در هر اینچ)یا PPI (پیکسل در هر اینچ)را می شنوید که واحدهای اندازه گیری برای وضوح تصویر گرافیکی شطرنجی هستند. در بیشتر موارد، هرچه سطح چاپ بیشتری داشته باشید، باید وضوح تصویر یا DPI شما بالاتر باشد. در اینجا درباره DPI و PPI بیشترتوضیح می دهیم:
چاپ لوگو روی پنبه نرم (تی شرت، هودی و غیره)
تی شرت ها یکی از محبوب ترین مکان ها برای چاپ لوگو هستند، پیراهن های آستین بلند، لباس های هودی، لباس های سگ، دستکش، جوراب وتعداد زیاد دیگری وسایل مناسب چاپ لوگوی شما روی آنهاست.
چاپ روی یک قطعه لباس، فضای زیادی برای یک تصویر دقیق به شما می دهد.
روند چاپ لوگو
سه روش اصلی برای انجام چاپ لوگو بر روی پارچه نرم وجود دارد:
چاپ سیلک: چاپگر، صفحه اصلی از طرح تی شرت شما را ایجاد می کند و به شما امکان چاپ عمده می دهد. این نوع بهترین برای سفارشات عمده و چاپ رنگ های روشن به شمار می رود.
گرافیک وینیل: گرافیک وینیل از طریق انتقال چاپ ایجاد می شود، و درنتیجه از چاپ روی صفحه ظاهر و وارد بافت بعدی می شود. بهترین راه برای گرافیک ساده می باشد.
لباس مستقیم: این روش جوهر را روی لباس می پاشد و اسپری می کند. این نوع بهترین برای سفارشات کم حجم با جزئیات زیاد است.
روند و نتیجه نهایی هر کدام از نمونه ها منحصر به فرد است. اینکه کدام یک از این گزینه ها برای شما مناسب باشد، به جزئیات و رنگارنگ بودن طراحی لوگو شما و تاثیری که می خواهید بستگی دارد.
چاپ سیلک اسکرین
گرافیک وینیل
مستقیم روی لباس
کشش پنبه: پنبه نفس می کشد، چین و چروک پنبه ای حتی هنگامی که تی شرت شما دارای مخلوط پنبه ای است، یکی از رایج ترین مشکلات این نوع لباسهاست. به یاد داشته باشید در حال طراحی هرچیزی که هستید درچندین اندازه و چند رنگ از آن تهیه نمایید.
اندازه لوگو خود را با ارسال به چاپگر، در قالب فایل وکتور آسانتر کنید. اگرلوگو شما شفافیت دارد، سعی کنید نسخه ای ایجاد کنید که همه رنگها مات باشند تا تصویر در پارچه های خاص رنگی گم یا عجیب به نظرنرسد. به ماکت های پیراهن های رنگی مختلف نگاهی بیندازید و انتخاب کنید که فقط آنهایی که با لوگو شما هماهنگ اند، چاپ شوند.
وقتی لوگو خود را روی تی شرت، هودی یا هر نوع پارچه نرم دیگری چاپ می کنید، از چاپگرها بخواهید نسخه های تمام شده هر کالایی را که در نظر دارید به شما نشان دهند. به عبارت دیگر، اگر می خواهید لوگو خود را روی تی شرت ها و زیپ های پشم گوسفند وجانوران مختلف چاپ کنید، مطمئن شوید که یک تی شرت و یک زیپ آستین بلند از آن چاپگربیرون خواهد آمد.
چاپ لوگو روی پارچه های سفت و محکم (کلاه های بیس بال، کیف های حمل و….)
کلاه های بیس بال یکی دیگر از محبوب ترین انواع وسایل حمل شدنی است. چرا؟ برای اینکه آنها کوچک، سبک وزن و کاربردی هستند وتقریباً هر کسی گاهی از کلاه استفاده می کند، چه برای گرم نگه داشتن سر، برای جلوگیری از آفتاب خوردن به چشم و چه برای تکمیل یک لباس.
کلاه بیس بال تنها نوع پارچه سفت و سختی نیست که می توانید برای چاپ لوگو خود استفاده کنید. کیف های حمل بار، سربند، کلاه های سطلی و پرچم ها نیز دراین گروه قرار می گیرند. تفاوت این محصولات با پنبه نرم این است که پارچه های سفت و سخت مانند پارچه های نرم، نرمی و انعطاف پذیری کمتری دارند.
چاپ سنتی : فشار دادن جوهر به الیاف نساجی، مانند چاپ تی شرت تنها راه چاپ لوگو روی کلاه بیس بال نیست. شما می توانید لوگوی خود را روی کلاه بدوزید تا جلوه های بصری و لمسی را با بافت اشیا خود اضافه کنید.
گلدوزی، روش دیگری برای چاپ لوگو تجاری است.
با استفاده از پارچه های سفت و سخت، شما باید بافت و رنگ مواد خود را طراحی کنید.
و کلاه همیشه یک پیشنهاد ویژه برای چاپ به شمار می رود.
روند چاپ لوگو،چاپ سیلک اسکرین، ملاحظات طراحی دقیقاً مانند چاپ روی پیراهن نخی یا سایر پارچه های نرم، رنگ ماده ای که روی آن چاپ می کنید، می توانند لوگوی شما را تغییر رنگ دهد.
پیشنهاد می شود لوگوی خود را با رنگهای کاملاً مات طراحی کنید و یا رنگ های پارچه ای خاصی را انتخاب کنید که مکمل طراحی لوگوی شما باشد. حتی می توانید لوگوی خود را حول موادی که می خواهید روی آن چاپ کنید، طراحی کنید.
چاپ لوگو روی لیوان و سایر سرامیک ها
لیوان و ماگهای لوگودار در هر خانه و کابینتی دیده می شود،چرا؟ چون همه از آنها استفاده و بسیار کاربردی اند. اما یکی از مهمترین دلایل محبوب بودن این لیوان ها طراحی آن هاست: معمولا پیشنهاد می شود برای افزایش گیرایی چاپ لوگو خود، طراحی آن را در بغل و در زیر آن انجام دهید.
لوگو شما با لیوان ،می تواند به هر جایی از دنیا سفر کند.
شاید این مطلب را نیز بپسندید: تکنیک های برتر طراحی لوگو در سال ۲۰۲۰
روند چاپ لوگو
- چاپ تصعید رنگ
- چاپ دیجیتال
- چاپ مستقیم روی صفحه
- چاپ لیتو
هر یک شامل فرایند و قیمت متفاوت اند … و هر یک نتایج متفاوتی دارند. به عنوان مثال، چاپ مستقیم صفحه نمایش معمولاً کم هزینه ترین گزینه برای چاپ لوگو روی سرامیک است، وکیفیت پایین تری نسبت به روش های دیگر مانند چاپ تصعید و چاپ لیتو دارد.
ملاحظات طراحی
لیوان ها منحنی مکن است لوگو شما مخدوش کنند. با چاپ لوگو خود روی کاغذ و پیچاندن آن به دور یک لیوان، آن را امتحان تا ببینید وقتی طراحی شما روی لیوان چاپ می شود چه ظاهری می تواند داشته باشد.
طراحی لوگو شما می تواند تعیین کند که کدام روش چاپ بهترین است. اگرلوگوشما نسبتاً ساده است یعنی ازاشکال هندسی ساده و دارای شیب استفاده نکرده اید چاپ مستقیم روی صفحه می تواند به خوبی کار و در هزینه شما صرفه جویی کند. اگرلوگوی دقیق تری دارید، ممکن است چاپ لیتو یا دیجیتال بیشتر برای شما کارساز شود.
چاپ لوگو روی کاغذ نازک
وقتی نوبت به چاپ لوگو شما می رسد، دو نوع کاغذ وجود دارد که به دو دسته ی نازک و ضخیم تقسیم می شود. کاغذ نازک در این موارد کاربرد دارد:
- لوازم التحریر
- دستمال کاغذی
- کاغذ کادو
- آگهی
- چاپ های هنری
- پوسترها
- کیسه های کاغذی
همانطور که تنوع موجود در لیست بالا رامشاهده می کنید، ارائه دستورالعمل های متناسب با همه موارد برای چاپ روی کاغذهای نازک بسیار دشوار است. کاغذ نازک دارای انواع مختلفی از بافت، ضخامت و تیرگی هستند. لوگوی چاپ شده روی لوازم التحریر با دستمال کاغذی بسیار متفاوت است.
وقتی روی کاغذ نازک چاپ می کنید، می توانید فضای منفی در طراحی خود داشته باشید.
وقتی می خواهید روی کاغذ نازک چاپ کنید، حتماً هر نوع کاغذی را که می خواهید روی آن چاپ کنید، طرح خود را تجسم کنید.همانطور که در بالا ذکر شد، عواملی مانند ضخامت و بافت کاغذ می توانند ظاهرلوگو شما را به طرز چشمگیری تغییر دهند.یکی دیگر از ملاحظات طراحی که باید با کاغذ در خاطر داشته باشید، براق بودن آن ست. روی کاغذ براق، رنگ لوگو شما پر جنب و جوش و زنده تر به نظر می رسد.
چاپ آرم روی کاغذ ضخیم
در مقابل کاغذ نازک، کاغذ ضخیم به موارد زیر اشاره دارد:
- برچسب های محصولات
- جعبه های مقوایی
- بسته بندی محصول
- کارت پستال
- جلد مجله
- کارت بازرگانی
توصیف دقیق این دسته مانند دسته قبلی کمی دشوارتر است، زیرا کاغذ ضخیم دارای ضخامت های مختلف و سطح براقیت متفاوتی است.
هنگام چاپ روی کاغذ ضخیم، توجه به مرکزاز ضروریات مهم است.
کاغذهای ضخیم به مانند کاغذهای نازک، باید بروی کاغذهای براق یا مات کارشوند.
چاپ لوگو روی پلاستیک سخت
بسیاری ار وسایلی همچون قلم ها، درایوهای فلش، اشکال فریزبی، لیوانهای مسافرتی، بطری آب، سینی کافه تریا که مارک دار هستند می توانند جز این دسته قرار بگیرند.همراه داشتن نوعی کالای پلاستیکی می تواند روشی جالب برای بیرون جلب توجه دیگران به لوگوی شما باشد.
لوگو خود را روی چمدان چاپ و با آن به هر کجا که می خواهید ببرید.
بطری های آب از نمونه های رایج دیگری برای چاپ لوگو است.
انواع چاپ ها
- چاپ لیتو UV
- چاپ سیلک اسکرین
- چاپ دیجیتال جوهر افشان
- چاپ لیزر
- چاپ پد
هر یک از این روش های چاپی خواسته ها، محدودیت ها و هزینه های خاص خود را دارد. به عنوان مثال، چاپ پد شامل حکاکی لوگو شما در یک پد سیلیکونی، پوشاندن آن با جوهرو سپس فشار دادن آن بر روی پلاستیک است، و فضای منفی تصویررا خالی و قسمت های مرکب را رنگی می کند. این فرایند می تواند برای یک لوگوی چند رنگ مفید باشد، اما به طور کلی برای تصاویر تک رنگ ساده ترین روش به شمار می رود.
پلاستیک می تواند مات، تا حدی شفاف یا کاملاً شفاف باشد. پلاستیک و میزان شفافیت آن می تواند به طور بالقوه رنگ لوگو شما را تحت تاثیر قرار دهد.با پلاستیک سخت، لازم نیست نگران کشیده شدن لوگو به بیرون سطح باشید، بنابراین می توانید تصویری با جزئیات پیچیده ایجاد کنید. اما اگر روی چیز کوچکی مانند توپ گلف چاپ می کنید، از لوگوهای ساده استفاده کنید. حتی می توانید نسخه های مختلفی ازلوگوی خود ایجاد و بر روی اشیای مختلف مثل لوازم التحریر، تی شرت و سایر موارد بزرگ و کوچک امتحان کنید.
چاپ لوگو روی فلز
وسایل تزئینی فلزی، لیوان های استیل ضد زنگ، لیوان مسافرتی و جواهرات مارک دارشامل این گزینه هستند.. شما می توانید مانند کارت ویزیت فلزی، برند تجاری بسیار سرگرم کننده و هیجان انگیزی را با فلزایجاد کنید. این نوع چاپ لوگو ضروری نیست که فقط تزئینی باشد .چاپ لوگو بر روی فلز یک روش عالی برای مارک کردن موارد غیرضروری مانند ظروف آشپزی یا ابزارهستند.
قیچی انتخاب عالی برای هر مارک خیاطی یا کاردستی محسوب می شود.
دادن کارت ویزیت فلزی یکی از راه های مطمین و فراموش نشدنی است.
چاپ روی فلز تا حدودی مانند چاپ روی پلاستیک سخت وغیر قابل انعطاف است، بنابراین لازم نیست نگران تحریف یا کشیده شدن لوگوی خود روی سطح مورد نظرباشید.
شاید این مطلب را نیز بپسندید: برترین مهارت های طراحان لوگو موفق
انتخاب چاپگر
مرحله آخر در چاپ لوگوی شما انتخاب چاپگر مناسب با نیازهای شما است. چاپگری را انتخاب کنید که مواد و تکنیک های چاپی مورد نظر شما را ارائه دهد و مطمئن شوید که با یک چاپخانه ای همکاری می کنید که نمونه های زیادی از محصولات را ارائه می دهد، بنابراین می توانید از کیفیتی که انتظار دارید مطلع شوید. همچنین هنگام مقایسه شرکت های چاپی به بالا بودن میزان موفقیت انها در کارشان و تعداد مشتریان توجه کنید.
چاپگر شما جزئیات و اندازه گیری های نهایی پروژه چاپ را به شما ارائه می دهد. اغلب اوقات آنها پیش نمایش چاپ و گزینه ی سفارش نمونه قبل ازتولید را به شما نشان می دهند، بنابراین می توانید نتیجه نهایی خود را دوباره بررسی کنید.یک گزینه عالی برای چاپ لوگوشما انتخاب یک شرکت چاپی حرفه ای است که طیف گسترده ای از اقلام و مواد را برای چاپ لوگو شما ارائه می دهد.
چاپ کنید
مهم نیست که درکجا قصد چاپ لوگوخود را دارید، درابتدا به یک لوگو نیاز دارید که در حالت ایده آل، یک لوگوی طراحی شده با جزییات دقیق است. بنابراین لازم نیست نگران تغییر رنگ، حذف جزئیات یا تغییر اندازه طراحی خود در چاپ باشید.
بازدیدها: 1586
دیدگاه ها