طراحی لیبل به شیوه مینیمالیستی، تلفیقی از هنر، فلسفه و بازاریابی است.
استفاده از رنگ های خنثی و ترکیب بندی ساده و مفهومی، خطوط واضح و منظم، از جمله ویژگی های گرافیکی طراحی لیبل به سبک مینیمالیستی است.
طراحی لیبل به شیوه اختصار در بیان!
در طراحی لیبل به شیوه مینیمال، جان کلام را در ساده ترین تصویر و کوتاه ترین بیان، با عمق گسترده و سیالیت بیکران، به مخاطب منتقل کرده و در این شیوه طراحی، تنها با اعمال یک تغییر جزئی در رنگ یا بافت طرح، می توان تمام مفهوم را تغییر داد.
منظور از سیالیت و پویایی مفهوم پنهان در طراحی حداقلی و ساده، سردرگمی و یا نارسایی مطلب اصلی که در اینجا، اطلاعات محصول می باشد، نیست؛ بلکه مینیمال در خلاصه ترین اشکال، با خلاقیت و گاهی با شیطنتی طنازانه، مخاطب را جذب کرده و صریح ترین اطلاعات را به زبان استعاره و اشاره در اختیار مشتری قرار می دهد. حظ بصری و لذتی که از مواجهه با یک طرح هنری و خاص به مخاطب القا می شود، در کنار رضایت او از درک واضح و شعرگونه اطلاعات کالا، نوعی شیوه مدرن و صمیمی در برقراری ارتباط میان تولید کنندگان و مشتریان نیز محسوب می شود، درست مانند یک گفتگوی صمیمی و ساده و خالی از هجو و تعارف با بیانی رک و صریح و البته دلنشین.
طراحی لیبل به صورت مینیمالی، این روزها محبوبیت بیشتری نیز یافته است، زیرا مینیمال، نوعی سبک زندگی است که در آن، عصیان و فریاد همراه با شکست چارچوب های مرسوم به صورت خارج از عادت موج می زند تا به این واسطه، پیام تیز و برنده ای که برگرفته از زندگی بشر مردن است را به رخ بکشاند.
طراحی لیبل به زبان مدرن
شاید این مطلب را نیز بپسندید : ایده های خلاقانه در طراحی لیبل مواد غذایی
دلیل جذابیت طراحی لیبل به سبک مینیمال چیست؟
کاربرد طرح مینیمالی برای طراحی لیبل، به ویژه برای کالاهای لوکس و نیز طراحی جعبه محصولات آرایشی و بهداشتی، بسیار رواج دارد و اکنون استفاده از این شیوه برای محصولات روزمره مانند مواد غذایی از جمله انواع آب میوه و نوشیدنی سرد و گرم فوری، معنایی دیگر به این گونه اقلام بخشیده است، تلفیق هنرمندانه ترین طراحی خلاقانه با مدرن ترین روش هنری، به منظور معرفی و توضیح یک کالای عادی که اصلا لوکس و یا تزئینی نیست، تناقضی خاص و دلچسب پدیدار می سازد درست مانند طعم شیرین بستنی در قهوه داغ و تلخ!
اما در عین محبوبیت و ویژگی های منحصر به فرد و جذاب طراحی لیبل به سبک مینیمال، ایراداتی نیز به این نوع طراحی لوگو و طراحی بسته بندی وارد است ضمن اینکه سختی کار برای طراحان در این حوزه به ویژه به منظور تبلیغات کالا و اهداف تجاری، استقبال از انجام این گونه طراحی ها را برای غالب شرکت های تبلیغاتی و طراحان بسته بندی، کمرنگ و اندک نموده است.
نکات مهم در طراحی لیبل به سبک مینیمال
طراح مینیمالیست، در هنگام خلق طرح، نباید مفهومی تجاری را دنبال کند بلکه باید محصول را سرچشمه الهام شعر و هنر در نظر بگیرد تا در رقص خطوط و کلمات، هویتی زیبا و ناب از محصول در نظر مشتری تعریف کند.
این معارفه هنری، خشکی و سختی فن تبلیغات و دنیای تجارت را هضم و حل می کند و لذتی دیگر در انتخاب کالا، ایجاد می نماید.
شکل ۳: طراحی مینیمالی در تضاد با تنوع و کثرت شکل و عناصر طرح است.
شاید بتوان اذعان داشت که طراحی مینیمالی، آنچنان که رسالت هنر می شاید، در عین تبلیغ و معرفی محصول مصرفی، نقیض زندگی مصرف گرایانه و بی محتوا است و این تضاد به گونه ای می تواند بستر اعتماد مشتریان باشد تا هنگام خرید، خود را نه صرفا یک مصرف کننده بلکه یک انتخاب کننده هوشمند و موثر و مورد احترام دانسته و کالای مورد نظر را محصولی مفید و سازگار با ذات ارزشمند زندگی بدانند و نه یک نیاز صرف!
در این نوع بیان، هدف اصلی معرفی و نشان دادن محصول نیست بلکه سهیم کردن مشتری در یک تجربه مشترک میان تولیدکننده و طراح و فروشنده و او است. جزئیات پنهان و وسوسه ای برای برانگیختن دقت بیشتر مشتری، از ویژگی های مهم طراحی لیبل به سبک مینیمالی است.
شاید این مطلب را نیز بپسندید : طراحی لیبل می تواند عشق در یک نگاه را متجلی سازد!
ماکسیمالیسم، روی دیگر سکه است
علاوه بر طراحی لیبل به شیوه مینیمالی، بهره گرفتن از روش کلاسیک توضیح و تصویر پر نقش و خط، به شیوه ماکسیمالیستی برای طراحی بسته بندی محصولات، به کار می رود. این شیوه درست نقطه مقابل مینیمالیست بوده و دست طراح را برای انتخاب رنگ و تنوع بافت و طرح باز می گذارد. هرچند که درک کل مفهوم در اولین برخورد آسان نیست و ماکسیمالیسم، یعنی بیان حداکثری در قالب بیشترین عناصر طرح و واژه، که زمان بیشتری برای مخاطب نیاز است تا جزئیات واضح اما گسترده آن را دریابد.
ماکسیمالیسم نقطه مقابل مینیمالیسم در طراحی لیبل است.
بازدیدها: 62
دیدگاه ها