چگونگی انتخاب رنگ در طراحی گرافیک بهمنظور خوانایی بیشتر متن
رنگ در طراحی گرافیک و طراحی بستهبندی یکی از المانهایی است که کار و محصول شما را از رقبا متمایز میکند. یک طراحی گرافیک خوب و حرفهای باید نام تجاری محصول را بهگونهای بسیار خوانا نمایش دهد. لذا انتخاب مناسب رنگ نوشته و پسزمینه در خودنمایی محصول تأثیر مستقیم داشته و باعث جذب یا دفع مشتری میشود. رنگها نهتنها ظاهر محصول را زیباتر جلوه میدهند، بلکه بر عملکرد و رفتار ما نیز تأثیر میگذارند.
این مقاله پس از بررسی اقسام رنگها و تأثیر آنها در طراحی گرافیک و ادراک افراد، اطلاعاتی درباره میزان خودنمایی حروف رنگی در پسزمینههای رنگی ارائه میدهد. توسط این اطلاعات، از انتخاب حروف رنگی که بر روی زمینه نامناسب، خوانایی خود را از دست میدهند، پرهیز کنید.
اقسام رنگها:
بهطورکلی رنگها به سه دسته اصلی تقسیم میشوند:
-
رنگهای گرم
رنگهای گرم محرک سیستم عصبی بوده و احساسات را تشدید میکنند. این دسته از رنگها بهوضوح قابل رؤیت هستند و جلبتوجه میکنند. رنگهای قرمز، نارنجی، زرد و ارغوانی رنگهای گرم هستند. رنگهای گرم نیمه قرمز بهعنوان رنگهای گرم شناخته میشوند که شامل زرد، سبز، قرمز و بنفش میباشد.
نقاط قوت: این رنگها القاء کننده گرمی و راحتی هستند…
نقاط ضعف: رنگهای گرم زیادی در تصویر باعث تضعیف برجستگی که باید در تصویر وجود داشته باشد میشود.
نکته: بنفش نقشی دوگانه دارد. در کنار رنگهای گرم خاصیت گرمی و در کنار رنگهای سرد و در کنار «زرد، قرمز، آبی» خصلت سرد دارد. بهطورکلی میتوان رنگهای اصلی را در گروه رنگهای مکمل طبقهبندی کرد. «نارنجی، سبز، بنفش»
-
رنگهای سرد
رنگهای سرد رنگهای آرامشبخش هستند و هارمونی آنها در محیطهای مختلف بیشتر است. رنگهای آبی، نیلی، سبز ازجمله رنگهای سرد هستند. نیمه آبی چرخه رنگ بهعنوان رنگهای سرد شناختهشده که شامل آبی، سبز و آبی – بنفش میباشد.
نقاط قوت: این رنگها آرام و راحت هستند. این رنگها ممکن است بهصورت غیر صمیمی و بیتکلف و ساده دیده شوند. برای انتخاب بهعنوان پسزمینه نیز مناسب هستند.
نقاط ضعف: این رنگها احساس منفعلانه داشته و ممکن است برای تصاویر گرافیکی قوی مناسب نباشند.
-
رنگهای خنثی
رنگهای خنثی رنگهایی هستند که در طیف رنگی وجود نداشته و از ترکیب رنگهای دیگر به وجود میآیند. همچنین میتوانند اثرات مثبت یا منفی داشته باشند. سیاه، سفید، خاکستری، بژ و قهوهای رنگهای خنثی هستند.
رنگهای گرم و رنگهای سرد
رنگها به دودسته رنگهای گرم و سرد تقسیم میشوند. موضوع جدی در مورد رنگ، روانشناسی و تأثیر آن بر روی محیط پیرامون است. انتخاب رنگ مناسب ازنظر روحیهای که آن رنگ ایجاد میکند، بسیار حائز اهمیت است. رنگهای گرم و سرد دارای ویژگیهایی هستند که با آشنایی و شناخت آنها، دامنه کاربرد آنها مشخصتر میگردد. قرمز، نارنجی، زرد و ترکیبات آنها القاء کننده گرما و سبز، آبی، بنفش و ترکیبات آنها رنگهای سرد هستند. درجه حرارت رنگها تا حدودی به وجود رنگها در دنیای واقعی بستگی دارد. برای مثال، قرمز و نارنجی رنگهای آتش و زرد رنگی است که در نور خورشید وجود دارد. آبی رنگی است که در آسمان، آب و یخ موجود است.
رنگهای گرم، رنگهایی هستند که احساس گرما، خورشید را در ذهن بیننده زنده میکنند. این رنگها بیشتر در مکانهایی استفاده میشوند که فقدان نور خورشید وجود دارد. رنگهایی که مایه آبی در آنها باشد در ذهن انسان زمستان، یخ، برف و آب را یادآور میسازد. در طراحی داخلی از این رنگها بهمنظور بیاثر ساختن نور زیاد و مستقیم خورشید استفاده میشود. استفاده نادرست از این رنگها موجب کسالت و دلسردی در روحیه کارکنان میشود. افرادی که رنگ سرد بر آنها غالب است دارای نگرشی انزواطلبانه نسبت به دنیای بیرون هستند. سازگاری با شرایط و حالات جدید و ابراز احساسات آزادانه برای آنها دشوار است. این افراد ازنظر هیجانی سرد و خوددار هستند. شخصی که رنگ گرم در او غالب است برونگرا و شخصی که رنگ سرد بر او قالب است درونگرا محسوب میشوند.
شاید این مطلب را نیز بپسندید :
۸ روند طراحی لیبل در سال ۲۰۲۰ که باید از آن آگاه باشید (فصل اول)
در یک منظره تابستانی رنگهای قرمز، زرد و نارنجی به چشم میخورند. و در یک منظره زمستانی و برفی رنگهای سرد آبی و بنفش. رنگهای گرم مثل قرمز، بهگونهای خود را به بیننده نزدیک میکنند، گویی به سمت ما درحرکتاند. درست برخلاف آن رنگهای سرد مثل رنگ آبی، فاصله و دوری را نشان میدهند. به رنگهای گرم، رنگهای پیشرو نیز میگویند زیرا چشم را بهطرف خود جلب کرده و نقشی برجسته در تصویر القاء میکنند. درحالیکه رنگهای سرد رنگهای «دور شونده» هستند زیرا تضاد مسافت را القاء میکنند. درنتیجه، رنگهای گرم برای فضاهای بسته و کوچک مناسب نیستند و فضاها را کوچکتر نشان میدهند. اما رنگهای سرد محیط را بزرگتر نشان میدهد.
به کار بردن رنگهای گرم و سرد در کنار هم جاذبه زیادی ایجاد میکند. بهطور مثال، گذاشتن یک گلدان نارنجی درزمینهٔ یک دیوار آبی روشن سبب تشدید و نمایان شدن هر دو رنگ میشود. گذاشتن یک عنصر تزئینی آبی در مقابل دیوار قرمز نیز باعث آرام شدن شدت رنگ مایه قرمز میشود. رنگهای گرم تأثیری چون جریان مواد مذاب از دهانه آتشفشان را دارد، مهاجم و توجه برانگیز. رنگ گرم خودنما است و احساسات را برمیانگیزد. وجود رنگ گرم در محل کار آهنگ حرکت را سریعتر میکند. ترکیب رنگهای گرم در کنار هم جسور، غنی و زنده جلوه میکند.
شاید این مطلب را نیز بپسندید :
طیف سبز تا بنفش که شامل آبی و سایههای خاکستری است، رنگهای سرد را شامل میشوند. این رنگها همان تأثیر سرمازایی را دارند که نگاه کردن به تصویر آلاسکا، در بیننده به وجود میآورد. اثر این رنگها نقطه مقابل اثر رنگهای گرم است. فعالیت متابولیسم بدن را کند میکند و در بیمارستانها برای آرامش بیماران روانی به کار میرود. رنگهای سرد، بیزاری، بیهودگی و دل گیری را بیان میکند. اگرچه بازتاب رنگهای سرد همیشه منفی نیست. مجموعهای از رنگهای سبز و آبی گاه احساس پاکیزه و جذاب فرورفتن در یک آبگیر خنک کوهستانی را تداعی میکند.
بر طبق یک آزمایش علمی، دو گروه از افراد در یک رده سنی، در دو اتاق مجزابا شرایطی یکسان و رنگهای متفاوت قرار گرفته اند. نتایج به دست آمده از این آزمایش برای اثبات تأثیر رنگها بسیار جالب است. بهاینترتیب که دانشمندان در یکی از اتاقها تنها از رنگهای سرد و در دیگری از رنگهای گرم استفاده کردهاند. دمای هر اتاق در ابتدا یکسان بوده و بهمرور کاهشیافته است. نتایج اینگونه نشان داد، افرادی که در اتاقی بارنگهای گرم حضور داشتند، در دمای ۱۱ درجه سانتیگراد احساس سرما کردند. درحالیکه افرادی که در اتاقی با رنگهای سرد بودند، در دمای ۱۵ درجه سانتیگراد از سرمای موجود شاکی شدند. این مسئله دلیل خوبی برای وجود انرژی در هر رنگ و تأثیرات آن در حس دمای محیط است.
با آتنا باشید
با توجه به خاصیت سردی و گرمی رنگ، در هر آبوهوایی میتوان کمبود حس دمای موجود را با رنگ جبران نمود. بهعنوان مثال، برای انتخاب رنگ مکانی در منطقهای با آب و هوایی سرد، استفاده از رنگهای گرم، آرامش وگرمای فضا را افزایش میدهد. حالآنکه در مناطقی با آبوهوای گرم، استفاده از رنگهای خنثی، ملایم و سرد بسیار مناسب است. طراحان حرفهای از روانشناسی رنگ در محیط برای ایجاد فضای مناسب با کارکرد آن، بسیار استفاده میکنند. برای مثال در فروشگاهی که مشتری باید پول بیشتری خرج کند، باید رنگ و فضای چشمگیر باشد تا اجناس جلوه پیدا کنند. در یک سالن تولید که کارکنان باید از پویایی لازم برخوردار باشند، باید رنگ مناسب در فضا استفاده کرد. فضای اتاق نشیمن که قرار است محیطی صمیمی برای صحبتهای خانوادگی باشد نیز باید رنگی در خور داشته باشد.
شاید این مطلب را نیز بپسندید :
رنگهای خنثی
رنگهای خنثی در گسترهای از روشن تا تیره موجود هستند و رنگهایی برگرفته از طبیعت محسوب میشوند. برف، ابر، گچ، سنگ، خاک، شن، گرانیت، مرمر، چوب، بلوط، حصیر، ومواد مصنوعی مانند فلز، شیشه، سیمان رنگهای خنثی دارند. رنگهای خنثی، رنگهایی هستند که از میزان زیادی رنگ سفید برخوردار میباشند. ولی به هیچیک از رنگهای اولیه (قرمز، آبی و زرد) و ثانویه (سبز، نارنجی و بنفش) متمایل نیستند. رنگهای کممایه مانند صورتی کمرنگ یا آبی آسمانی جزء رنگهای خنثی محسوب نمیشوند. ولی رنگ کرم یکی از رنگهای خنثی بهحساب میآید. ترکیببندی رنگهای خنثی از ترکیب رنگهای بسیار محدود مانند سیاه، سفید و خاکستری و کرم تشکیل میشود.
رنگهای خنثی در دنیای آراستگی محیط از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و کاربردی هستند. خنثی بودن آنها یعنی میتوان از آنها بهراحتی در کنار هر رنگ دیگری بدون از دست رفتن زیبایی سایر رنگها استفاده کرد. این رنگها نیز آرامشبخش و ملایم هستند. با پوشش دیوار توسط یکی از آنها میتوان پسزمینه خوبی برای نصب دیوارکوبها فراهم آورد. اگر فضا از لوازم تزئینی پرشده باشد و احساس آرامش را برهم ریزد، رنگ، یکی از راههای ایجاد تعادل در محیط با حفظ همان وسایل است. رنگآمیزی سطوح اصلی و یا تعویض پوششهای ثانویه مانند پردهها و…. به یکی از رنگهای خنثی راه حل خوبی است.
اگر میخواهید بخشی از فضا مانند دیوار یا پنجره بهمحض ورود افراد نظرشان را جلب نکند، آنها را به رنگ خنثی درآورید. از این خاصیت رنگهای خنثی برای رفع عیوب معماری و شکستگیها و فرورفتگیها میتوان بهره زیادی کسب کرد. برای مثال، با رنگآمیزی بخشی از فضا که دارای مشکل ساختاری است میتوانید با رنگ خنثی آن را در نظر اول بپوشانید. بهکارگیری رنگهای خنثی در محیط که به منظور آراستگی با رنگ خنثی انجام شده میتواند دارای دو هدف باشد:
- جلب نظر بیننده بهطرف اثر هنری تابلو و یا لوح که در اینجا با نورپردازی، این تأکید بیشتر میشود.
- تغییر فضای یکنواخت با عنصری با رنگآمیزی گرم و انرژی دارتر. اگر نیاز به نمایش فرورفتگی کنار پنجره و پله باشد، ترکیبی از رنگهای گرم در کنار رنگهای خنثی کارآمد است. بهاینترتیب نظر هر بیننده در حال عبور از آن محیط به آنجا جلب میشود.
مقاله مرتبط: روانشناسی رنگها، گامی حیاتی در طراحی لوگو و برندینگ
تأثیر رنگها بر روی ادراک و احساسات ما
رنگ، تأثیر به سزایی بر احساسات انسان میگذارد. بهمنظور بهرهوری در صنایع و افزایش کارایی و راحتی کارکنان، انتخاب رنگ از اهمیت بالایی برخوردار است. به این منظور، از رنگهای جذاب، متناسب با فضای موجود، روشنایی محیط و نوع کار استفاده میکنند. در جدول زیر، چگونگی اثر رنگها بر ادراک ما از محیط را شرح دادهایم:
اثر رنگ بر اندازه اشیا: اشیا سبز و آبی بزرگ تراز اشیا زرد و قرمز به نظرمی رسد.
اثر رنگ بر فاصله اشیا: سطوح سبز و آبی دورتر به نظرمی رسند، سطوح زرد و قرمز به نظر نزدیک میآیند.
اثر رنگ بر قابلیت انعطاف اشیا: رنگهای با طولموج کوتاه (بنفش، آبی، سبز) یک شی را هموار به نظر میرسانند. رنگهای با طول بلند (زرد، قرمز) احساس نرمی و انعطاف را ایجاد میکنند.
اثر رنگ بر دمای اشیا: قرمز، زرد جزو رنگهای گرم، سبز و آبی جز رنگهای سرد هستند.
اثر رنگ بر سختی اشیا: قرمز، زرد، سفید جزو رنگهای سخت، آبی، سبز، سیاه از رنگهای نرم هستند.
اثر رنگ بر وزن اشیا: اشیا با رنگ روشن به نظر سبکتر میآیند.
انتخاب رنگ در طراحی به منظور خوانایی بیشتر متن
با توجه به معرفی اقسام رنگها و تأثیر آنها در مکانهای مختلف، محققان با بررسی تمامی تبلیغات گرافیکی انجام شده در سرتاسر دنیا، به ترکیبات زیر جهت انتخاب رنگ هایی که خوانایی بیشتری را دارند دست پیدا کرده اند. شماره ۱ بالاترین خوانایی را داشته و به ترتیب هر چه به شماره ۳۰ نزدیکتر می شویم، میزان خوانایی به شدت کاهش پیدا میکند. این جدول رنگی به طراحان و صاحبان کسب و کار کمک میکند تا بهترین و مناسبت ترین ترکیب رنگی را برای برند خود انتخاب کنند تا بالاترین خوانایی را داشته و از طرفی از انتخاب اشتباه رنگ ها نیز خودداری نمایند.
۱- پس زمینه رنگ زرد، متن رنگ مشکی : این ترکیب خواناترین ترکیب رنگی را در بین تمام ترکیب های رنگی دارد. (شاید به همین دلیل است که ایرانسل این ترکیب رنگی را برای برند سازی انتخاب کرده و شما با دیدن این ترکیب یاد ایرانسل می افتید)
۲- پس زمینه رنگ مشکی، متن رنگ مشکی : این ترکیب نیز پس از شماره ۱، خواناترین ترکیب رنگی در بین تمام ترکیب های رنگی است.
۳- پس زمینه سفید، متن رنگ سبز : این ترکیب هم از ماندگارترین و خواناترین ترکیب های رنگی پس از دو شماره ذکر شده است.
سایر ترکیبات بر اساس اولویت در ادامه قابل رویت است. همانطور که قبلا متذکر شدیم، هر چه شماره ترکیب رنگ بیشتر شود، خوانایی متن کمتر میشود.
۱- مشکی
۱- زرد
۳- سبز
۴- قرمز
۵- مشکی
۶- سفید
۷- آبی
۸- آبی
۹- سفید
۱۰- سبز
۱۱- مشکی
۱۲- قرمز
۱۳- نارنجی
۱۴- زرد
۱۵- سفید
۱۶- مشکی
۱۷- آبی
۱۸- زرد
۱۹- آبی
۲۰- زرد
۲۱- سفید
۲۲- قرمز
۲۳- سفید
۲۴- سبز
۲۵- نارنجی
۲۶- نارنجی
۲۷- زرد
۲۸- قرمز
۲۹- قرمز
۳۰- سبز
بازدیدها: 9525
دیدگاه ها