روانشناسی رنگ‌ ها گامی حیاتی در طراحی لوگو و برندینگ

روانشناسی رنگ‌ ها بخش جدایی ناپذیر از برندینگ است. در دنیای امروز، برندینگ یا همان ایجاد یک نام تجاری مهم‌ترین بخش تجارت است. موفقیت نام تجاری برابر با موفقیت خود تجارت است. در حقیقت هدف اصلی برندینگ این است که یک کالا یا خدمات از رقبایش متمایز دیده شود. رنگ نقش مهمی در به خاطر ماندن برندهای تجاری در ذهن مخاطبان دارد. رنگ‌هایی که برای لوگوتان انتخاب می‌کنید حاوی پیغام‌هایی از طرف شرکت شما به مصرف‌کنندگان هستند. برای مثال، رنگی پیام مثبت یا منفی را انتقال میدهد یا مردم را به خرید کردن ترغیب میکند. رنگ میتواند احساس اعتماد و اطمینان را برساند و احساس سرما و گرما، اشتها و پیام‌های دیگر را انتقال دهد. انتخاب رنگ باید با دانش لازم انجام شود نه سلیقه شخصی. در ادامه روانشناسی رنگ‌ های اصلی را شرح داده و کاربرد اختصاصی هر رنگ در صنایع مختلف را بررسی خواهیم کرد.

مفهوم رنگ آبی در طراحی

مردم به‌سرعت احساس می‌کنند رنگ آبی خوشایند و آرام‌بخش است. شاید به این دلیل که دریا و آسمان را به خاطر می‌آورند. این رنگ در میان شرکت‌های انرژی، مالی، هواپیمایی و تکنولوژی پرطرفدار است. همه‌ی آن‌ها می‌خواهند مفهومی که ما از آنها انتظار داریم را منتقل کنند؛ یعنی کارکرد مداوم و بدون خطر. رنگ آبی در صنایع پوشاک و رستوران که نیاز به جلب‌توجه مصرف‌کننده دارند عمومیت کمتری دارد. این رنگ در محصولات غذایی و خوراکی توصیه نمی‌شود زیرا باعث کاهش اشتها می‌شود.

درصورتی‌که درزمینهٔ فریلنسرینگ یا دورکاری فعالیت دارید، می‌توانید از این رنگ در طراحی‌های خود استفاده نمایید. این رنگ به دلیل داشتن طول‌موج بلند از فاصله‌های طولانی نیز مشاهده می‌شود. سایه‌های مختلف این رنگ می‌تواند تأثیرات گوناگونی داشته باشد. برای مثال، رنگ آبی سلطنتی خریدارهایی که عجله دارند را مجذوب می‌کند. همچنین استفاده از رنگ آبی برای محصولات و کالاهای پاک‌کننده مناسب می‌باشد. برای لوگوهای سازمانی بهتر است از رنگ سرمه‌ای استفاده شود. بسیاری از مردم به رنگ آبی بیش از سایر رنگ‌ها علاقه دارند.

رنگ آبی باعث به وجود آمدن احساس امنیت و اعتماد می‌شود. آبی روشن با سلامتی، درمان، آرامش، درک و نرمی همراه است. آبی تیره دانش، قدرت، کمال و جدیت را نوید می‌دهد. این رنگ بیان‌گر تخصص، تفکر، همبستگی، صداقت و آرامش است. آبی با مفاهیم قدرت و موفقیت نیز ارتباط دارد. به همین دلیل در میان مؤسسات مالی و شرکت‌های دولتی بسیار محبوبیت دارد. این رنگ سمبل اعتماد و اطمینان، هوش و استعداد، حقیقت، ایمان، وفاداری است. رنگ آبی به‌عنوان یک رنگ سودمند برای ذهن و جسم شناخته‌شده است و تأثیرات مثبتی در ذهن انسان دارد.

مفهوم رنگ قرمز در طراحی

برخلاف رنگ آبی آرامش‌بخش، قرمز به‌شدت توجه و اشتها را تحریک می‌کند. رنگ قرمز برای به وجود آوردن احساس فوریت یک گزینه ایدئال است و باعث جلب‌توجه می‌شود. برای اعلام حراج، یا ایجاد انگیزه برای خریدهای فوری این رنگ بسیار مناسب است. برای ایجاد هیجان و جلب نظر، جمله‌ی «خرید کنید»، «تخفیف ویژه» یا جملاتی اینگونه را با رنگ قرمز نمایش دهید. این رنگ، تصاویر را نزدیک‌تر جلوه می‌دهد. برطبق پژوهش‌های انجام‌شده رنگ‌های زرد و قرمز اولین رنگ‌هایی هستند که در مغز پردازش می‌شوند. رنگ قرمز قابلیت دید بسیار بالایی دارد. به همین دلیل علامت توقف، چراغ راهنمایی و تجهیزات قابل اشتعال را با رنگ قرمز نشان می‌دهند. قرمز رنگ شجاعت و دلیری است که در اکثر پرچم‌های کشورها دیده می‌شود.

از این رنگ برای تحریک اشتها نیز استفاده می‌شود. به همین دلیل شما این رنگ را در لوگوی رستوران‌ها و محصولات غذایی زیاد می‌بینید. انتخاب رنگ قرمز برای لوگو پویایی بیشتری را به طراحی شما می‌آورد. کودکانی که قدرت تشخیص محتویات داخل بسته‌بندی را ندارند وقتی وارد فروشگاه خوراکی می‌شوند ناخودآگاه محصولات قرمز موردتوجه آن‌ها قرار می‌گیرد. روانشناسی رنگ قرمز: عصبانیت، انعطاف‌ناپذیری، سرعت، آرزو، دلیری، تصمیم، هوس، انگیزش، حرکت، خطر، سختی، هیجان، حمله و شجاعت.  بیانگر احساسات شدید، انرژی، خطر یا خشونت، حرارت و گرمی است.

مفهوم رنگ زرد در طراحی

رنگ زرد احساس جوانی و خوش‌بینی را منتقل می‌کند. باعث بالا بردن تمرکز می‌شود و درجاهایی که نیاز به جلب نظر بیننده دارد، مفید است. رنگ زرد با خوراکی‌ها همخوانی دارد. اگرچه درصورتی‌که این رنگ در مکان نامناسبی استفاده شود، باعث می‌شود مشاهده آن سخت شود. ارتباط بین رنگ زرد و انرژی باعث شده که از آن در شرکت‌های مربوط به انرژی استفاده کنند. رنگ زرد بی‌ثبات و خود انگیز می‌باشد. بنابراین اگر قصد نمایش ثبات و امنیت را دارید از این رنگ صرف‌نظر کنید. استفاده از این رنگ برای فروش محصولات گران و سنگین به مردان توصیه نمی‌شود. چرا که کمتر مردی یک دفتر کاری زرد رنگ و یا یک مرسدس بنز زرد رنگ خریداری می‌کند.

از این رنگ باید خیلی بااحتیاط استفاده کنید زیرا حاوی معانی منفی همچون ترس و کاربردهایی مانند علائم خطر است. استفاده مقدار زیاد این رنگ تأثیرات نگران‌کننده‌ای روی مغز و رفتار ما دارد. باوجوداین رنگی بسیار درخشان، گرم و دوستانه است. رنگ زرد، انرژی و فعالیت را برمی‌انگیزد. برای تبلیغ محصولات مربوط به کودکان، مواد غذایی و تبلیغاتی که با تعطیلات تابستانی در ارتباط است مورداستفاده قرار می‌گیرد. این رنگ در زمانی که هدف شما جلب‌توجه مخاطب است کارایی بسیار خوبی دارد. برای اینکه تأثیر این رنگ بیشتر و قدرتمندتر شود باید آن را در یک پس‌زمینه تیره‌تر به کاربرد. از این رنگ در برندهای خیلی جدی و مهم استفاده نکنید. این رنگ حس هیجان و شادابی را القا می‌کند و نمای برند را از حالت حرفه‌ای خارج می‌کند.

روانشناسی رنگ زرد : غذا، محرک، توسعه، کنجکاوی، بازیگوشی، سرگرمی، انرژی، راحتی، صدای خنده، لحظات خوب، خلاقیت، گرمی، شادی، تشویق، نور خورشید، جوانی، خوش‌بینی و امید.

color psychology and its effects

مفهوم رنگ نارنجی در طراحی

با توجه به قدرت تحریک‌کنندگی رنگ زرد و قرمز، جای تعجب نیست که نارنجی از خصوصیات آن‌ها تبعیت کند. مخلوطی از جسارت رنگ قرمز و خوش‌بینی رنگ زرد، هر دو در نارنجی وجود دارد. این رنگ برای تحریک هیجان و شور و شوق مفید است. نارنجی نماد تفکر، خلاقیت، ایده، تفکر، غیرت، جدیت، شیدایی و شیفتگی، جذابیت و شجاعت است. نارنجی اثرات نیروبخش را القا می‌کند و بر روی روحیه تأثیر مثبت دارد. خریداران را به‌طور ناگهانی مجذوب می‌کند و یک فراخوان به حرکت را ایجاد می‌کند مانند خرید، فروش یا متعهد شدن.

این رنگ دربردارنده مفاهیم جوانی، تفریح، توانایی مالی و در دسترس بودن است. نارنجی به معنای شادی، طلوع آفتاب و نمایانگر اشتیاق، فریبندگی، خلاقیت، جذابیت و برانگیختگی است. این رنگ به‌اندازه رنگ قرمز قدرت برانگیختن بیننده را ندارد، اما پیام‌ها و تأثیرات قدرتمندی به مغز انسان منتقل می‌کند. رنگ نارنجی بدون اینکه حس پرخاشگری و تهاجم را در فرد ایجاد کند حس گرما را منتقل می‌کند. این رنگ همچنین با تغذیه و مواد غذایی سالم همراه است. سطح وضوح بالایی دارد و برای تبلیغ محصولات غذایی و اسباب‌بازی بسیار مناسب است. رنگ نارجی در آگهی‌های تجاری نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مفهوم رنگ سبز در طراحی

رنگ سبز طبیعت را به یاد می‌آورد. این رنگ در میان برندهای مربوط با محیط‌زیست محبوب‌تر است. احساس صلح، امید، اعتماد و آرامش را به همراه میاورد. این رنگ نماد ثروت، بوم‌شناسی و طبیعت می‌باشد. دیگر صنایعی که به استفاده از رنگ سبز علاقه نشان می‌دهند، صنایع غذایی، کالاهای خانگی، تکنولوژی و امور مالی هستند. رنگ سبز  ساده‌ترین رنگ برای پردازش توسط مغز می‌باشد. رنگ سبز احساس آرامش زیادی را به بیننده القا می‌کند و نماد درست و آزاد بودن است.

سبز رنگی بسیار مناسب برای نمایش موفقیت است. سبز تیره معمولاً با مفهوم ثروت، دارایی و بانک همراه است. این رنگ زمانی به کار می‌رود که یک شرکت بخواهد خصوصیات مربوط به طبیعت و اخلاقیات خود را برجسته‌تر جلوه دهد. از آن بخصوص در لوگوی محصولات غذایی ارگانیک و سبزیجات استفاده می‌شود. از دیگر معانی این رنگ می‌توان به رشد و تازگی اشاره کرد. این رنگ در تولیدات و محصولات اقتصادی نیز بسیار محبوب است. سبز سمبل رشد و نمو و هارمونی است و حس امنیت را به بیننده منتقل می‌کند. برای ذهن و چشم آرامش‌بخش است و به دید و تخیل کمک می‌کند. ثبات و استحکام را تلقین می‌کند. به همین دلیل برای کمپانی‌های قدرتمند و مشهور مورداستفاده قرار می‌گیرد. این رنگ سمبل سلامتی و امنیت است. هرچند این رنگ با پول و ثروت در ارتباط است اما بیشتر برای تبلیغ محصولات «سبز» مورداستفاده قرار می‌گیرد.

روانشناسی رنگ سبز : فراوانی، شفا، زندگی، تعادل، جوان‌سازی، پایداری، باروری، رشک، نگهداری، مردانگی، آرامش، رشد، تأثیر، طبیعت، صلح، پرورش، هارمونی، بازیافت، خوش‌شانسی و سخاوت. باروری و حاصلخیزی

مفهوم رنگ بنفش در طراحی

بنفش عموماً به‌عنوان یک رنگ کم محرک شناخته می‌شود. این رنگ احتمالاً احساس رازآلودگی، سلطنت و یا تکبر را تحریک می‌کند. در طول تاریخ این رنگ همواره رنگ ثروت و توانگری بوده است. این اثرات آرام‌بخش باعث شده که از بنفش در امور مالی، تکنولوژی، سلامت و محصولات زیبایی و ضد پیری استفاده شود. جالب‌توجه است که این رنگ در اموری مثل طالع بینی و تاروت هم استفاده می‌شود. بنابراین اگر به دنبال نشان دادن معنویت و نیروهای غیبی هستید، استفاده از این رنگ کارساز خواهد بود.

رنگ بنفش معمولاً به‌عنوان رنگ مورد علاقه دختران جوان انتخاب می‌شود. این رنگ قسمت‌های مختلف مغز که برای حل مشکلات به کار می‌رود را فعال می‌کند. رنگ بنفش بیان‌کننده مسائل مختلفی نظیر احترام، خرد و راز میباشد. سایه‌های تیره‌تر بنفش نشان‌دهنده خوش‌گذرانی و ثروت است درحالی‌که سایه‌های روشن‌تر آن به داستان‌های عاشقانه و فصل بهار اشاره می‌کند.

بنفش تلفیقی از آبی و انرژی رنگ قرمز می‌باشد. این رنگ با وفاداری همراه است. سمبل قدرت، نجابت و اصالت است و با هوشمندی و خرد، شهرت، استقلال، خلاقیت، مرموز بودن و جادو همراه می‌باشد. بهتر است برای بسته بنده یا طراحی موارد لوکس از رنگ بنفش استفاده نمایید. روانشناسی رنگ بنفش : روحانیت، عدالت، خیال‌پردازی، رؤیا، زنانگی، فراوانی، خلاقیت، تخیل، خوش‌گذرانی، بهار، داستان عاشقانه، سلطنتی، ثروت، شکوفایی، راز، احترام، خرد، حل مشکلات، نجابت و وقار

مفهوم رنگ مشکی در طراحی

هر چیزی که در مورد لباس پوشیدن درست است در مورد برند سازی هم صدق می‌کند. سیاه باعث می‌شود کامل به نظر برسید. جاویدان و همیشگی بدون مطرح‌شدن زمان، رسمی و کمی رازآلود. این رنگ انتخاب خوبی برای فروشندگان محصولات لوکس و انتخاب بسیار بدی برای شرکت‌های کشاورزی میباشد. رنگ مشکی به‌عنوان یک رنگ قدرتمند و براق شناخته می‌شود. به‌منظور رساندن قدرت و توانایی مورداستفاده قرار می‌گیرد و یک رنگ جدی و هوشمند می‌باشد.

مشکی رنگی مرموز است که با ترس و ناشناخته‌ها همراه است. نشان‌دهنده قدرت و پایداری و صلاحیت است و احساس رسمیت و بزرگی را القا می‌کند و باحیثیت ارتباط دارد. در نشان‌ها و نمادها مظهر غم و اندوه است. یک رنگ دوشخصیتی است. ازیک‌طرف بیانگر قدرت و کمال است و از طرف دیگر با مرگ و جنایت مرتبط است. بااین‌وجود اکثر اوقات لوگوها نیاز به یک نسخه سیاه‌ و سفید برای رسانه‌ها دارند. امروزه توجه خاصی به لوگوها و آرم‌های نوشتاری تک‌رنگ می‌شود. علامت قدرت و اقتدار است و به همین دلیل است که دیپلمات‌ها و سیاستمداران را فقط در اتومبیل‌های سیاه‌رنگ سوار می‌کنند. یک کراوات و لباس محلی سیاه‌رنگ نشانه مهم بودن و جدیت است.

روانشناسی رنگ مشکی: هوشمندی، وقار، گمراه کردن، راز، مدرن، نازکی، براقی، رسمی، تحریف، محرمانه، خوش‌گذرانی، قدرت، توانایی و بدی

کاربرد روانشناسی رنگ ها در برندینگ

مفهوم رنگ صورتی در طراحی

رنگ صورتی ، برخلاف رنگ قرمز، به‌عنوان یکی از آرام‌ترین رنگ‌ها شناخته می‌شود. درواقع این رنگ میزان عصبانیت و تهاجم را در افراد کاهش می‌دهد. طبق پژوهش‌های انجام شده، رنگ صورتی، فرکانس رنگی بالایی در برابر روشنفکری دارد. همچنین رنگ صورتی برای خریداران سنتی، یک رنگ جذاب می‌باشد. می‌تواند برای تفریح و علاقه باشد، اما شخصیت مؤنث آن باعث شده است استفاده به‌جز محصولات انحصاری بانوان نداشته باشد.

روانشناسی رنگ صورتی : خنکی، آسودگی، سکون، بی‌حرکتی، تخیل، سنتی، عشق، داستان عاشقانه، نرمی، آرامش و وقار.

مفهوم رنگ قهوه‌ای در طراحی

تجربه، راحتی و پایداری با استفاده از رنگ قهوه‌ای بیان می‌شود. از رنگ قهوه‌ای برای بیان کردن راست‌گویی، دوستی و طبیعت نیز استفاده می‌شود. ماهیتی مذکر دارد و اغلب برای محصولات مربوط به زندگی در حومه شهر و خارج از خانه مورداستفاده قرار می‌گیرد.
روانشناسی رنگ قهوه‌ای : زمین، قبیله‌ای، بدوی، سادگی، تجربه، راحتی، پایداری، طبیعت و دوستی.

مفهوم رنگ خاکستری در طراحی

رنگ خاکستری نشان‌دهنده آرام و خنثی بودن می‌باشد. استفاده از این رنگ برای نشان دادن کیفیت پایین محصولات گزینه خوبی می‌باشد. ولی استفاده از آن در طراحی لوگو توصیه نمی‌شود.

روانشناسی رنگ خاکستری : مرگ، مالیات، کمبود انرژی، رکود، خونسردی، قابل‌استفاده، خنثی، میانه راه و سنین پیری.

مفهوم رنگ سفید در طراحی

سفید سمبل خوبی‌ها، پاکی، صلح، سادگی، امید، خلوص، پاک بودن و امنیت است. سفید می‌تواند نشان شروع موفقیت باشد و در تبلیغات با سردی و تمیزی همراه است. چراکه در طبیعت سفیدرنگ برف است. لوگوی سفید باید در یک زمینه رنگی استفاده شود. بسیاری از کمپانی‌ها ترجیح می‌دهند یک نسخه رنگی و یک نسخه سفید از لوگو داشته باشند. این رنگ به‌عنوان رنگ کمال شناخته می‌شود و حس مثبتی القا می‌کند. اما به‌طور گسترده استفاده نمی‌شود. احتمالاً دلیل این امر این است که رنگ سفید را نمی‌توان بدون رنگ‌های دیگر به کاربرد. هر لوگویی می‌تواند سفید باشد، فقط کافی است آن را در فتوشاپ بازکرده و تصویر را سیاه‌وسفید کنید. درنهایت به یک تصویر سفید روی یک پس‌زمینه سیاه خواهید رسید. این رنگ گزینه مناسبی برای استفاده در برند نیست اما در طراحی وب کاربرد زیادی دارد.

شاید این مقاله نیز برای شما مفید باشد: برنامه بازاریابی برای بهبود کسب و کار

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط:

بازدید: 163