۲۰ حرفی که نباید به طراح گرافیک گفت، ولی احتمالا می گویید
گاهی ارتباط برقرار کردن با یک طراح گرافیک کار سختی است. آنها اصطلاحات و نرمافزارهای خاص خودشان را دارند که ممکن است شما سر در نیاورید. برای همین مهم است که سوالات درستی بپرسید که به پیشرفت پروژه و رسیدن به یک نتیجهٔ رضایتبخش کمک کند.
با آتنا باشید…
۱. نگویید: «هنوز متن را تکمیل نکردهایم، ولی میشود یک پیشطرح بزنی؟»
چرا؟ کارشناسان بازاریابی جملهٔ مشهوری دارند که «حکمران، محتوا است». طراحی باید بر محور محتوا انجام شود نه برعکس. اینکه محتوا به بهترین شکلش ارائه شود بهتر است تا اینکه آن را در یک طرح موجود بچپانیم. جدا از اینکه برگشتن و اصلاح طرح برای تناسب با متن، هم برای طراح و هم شرکت شما وقتگیر است.
۲. نگویید: «میشود لطفا یک کار فوری انجام دهی؟»
چرا؟ مطمئنید میخواهید فوری باشد؟ اصلا میدانید چه کارهایی دارد؟ طراح شما احتمالا با رغبت میپذیرد که یک کار اضافی در اینجا یا دستکاری کوچکی در آنجا انجام دهد. ولی ممنون خواهد شد اگر بپرسید که چقدر وقت خواهد لازم داشت. طراحان میتوانند تخمین خوبی بزنند و زمان لازم را به شما بگویند.
۳. نگویید: «میشود در فرمتی قرارش بدهی که بتوانیم ویرایش کنیم؟»
چرا؟ اگر فایل منبع قابل ویرایش را میخواهید پس احتمالا نرمافزار تخصصی طراحی هم لازم دارید. اگر خودتان دانش طراحی نداشته باشید این خطر هست که پروژهٔ عزیزتان را بدتر خراب کنید. اگر یک طرح حرفهای لازم دارید که میخواهید مرتبا ویرایشش کنید به گزینهای مثل سرویس Canva فکر کنید.
۴. نگویید: «میشود چندین نسخهٔ متفاوت بزنی؟ وقتی نسخهٔ مناسب را ببینیم میفهمم چه میخواهم.»
چرا؟ فرض کنید دارید یک کتوشلوار یا لباس مجلسی دستدوز و گران میخرید. آیا به خیاط میگویید «میشود شش مدل مختلف برایم بدوزی؟ وقتی مدلی که دوست داشتم را ببینم، انتخاب میکنم و پول همان را میدهم». البته که نه. اینکه طراحی گرافیک یک کار دیجیتالی است دلیل نمیشود که وقت و زحمت کمتری ببرد. بهتر است اول یک شرح درخواست با جزئیات – از جمله اطلاعات مخاطب هدف، نمای مورد نظر و بودجه تهیهه کنید تا طراح دقیقا بفهمد دنبال چه هستید.
۵. نگویید: «میشود فتوشاپش کنی…؟»
چرا؟ بله، فتوشاپ و دیگر نرمافزارهای طراحی پیشرفته میتوانند کارهای عجیبی انجام دهند. ولی نه هر کاری؛ گاهی از طراح کارهایی خواسته میشود که از نظر فنی ناممکن است. همچنین اینکه میتوانید کاری را انجام بدهید دلیل نمیشود که انجام بدهید. از طراحتان بخواهید که به شما بازخورد و نقد سازنده بدهد. او معمولا خوب میداند که چه چیزی برای طرح شما جواب میدهد یا نمیدهد.
۶. نگویید: «میشود فقط یک تغییر دیگر بدهم؟ قول میدهم آخری باشد.»
چرا؟ هم شما و هم طراحتان میدانید که احتمالا باز هم تغییرات دیگری در کار خواهد بود. به هر حال تا همین حالا هم چندین دستکاری طلب کردهاید. پس صادق باشید و عذرخواهانه درخواستتان را اینطور بگویید: «واقعا ببخشید که مرتبا وقتت را میگیرم، ولی یک تغییر دیگر هم هست که میخواهم اعمال کنی». طراح گرافیک هم مثل شما وقتش گرانبها است. پس دفعهٔ بعد اول چند مورد تغییرات درخواستی را یکجا جمع کنید و بعد به او اعلام کنید. او هم قدردان شما خواهد شد.
۷. نگویید: «میشود کاری کنی که دقیقا شبیه [کار یک طراح دیگر] شود؟»
چرا؟ جدا از مساله مالکیت حقوق اثر، مساله اخلاق هم در میان است. هیچ طراحی نباید با کپی کردن کار هنرمند دیگری راحت باشد، و شما هم نباید چنین انتظاری از کسی داشته باشید. سعی کنید نکتههایی که نظرتان را جلب کرده به طراح نشان بدهید و بگذارید با الهام از آنها کار خودش را بسازد.
۸. نگویید: «میشود این عکسی که از اینترنت پیدا کردم را کار کنی؟»
چرا؟ کمک گرفتن از گوگل یا جستجوگرهای دیگر برای یافتن عکس گاهی مشکلساز میشود. مثلا مشابه مورد قبلی ممکن است مشکل مالکیت معنوی پیش بیاید. به علاوه احتمالا این تصویر اصلا در طرح شما قشنگ نمیشود چون رزولوشن پایینی دارد.
۹. نگویید: «آیا میشود این را تا فردا تمام کنی؟»
چرا؟ چون طراحی گرافیک یک فرایند آنی نیست که با چند کلیک موس تمام شود. هر پروژهای فرایند و زمان خودش را میطلبد. در واقع بعضی طرحها ممکن است یک روزه سر هم شود ولی بعضی دیگر خیلی بیشتر زمان میبرد. اگر یک طراح گرافیک را میخواهید به کار بگیرید، محدودیتهای زمانیتان را به او اطلاع بدهید. یک تخمین واقعگرایانه از زمان انجام کار از او بخواهید.
۱۰. نگویید: «من کسی را میشناسم که با نصف این قیمت کار میکند. میشود نرخت را اصلاح کنی؟»
چرا؟ طراح گرافیک دستمزدش را برحسب نکات مختلفی تعیین میکند: محل، هزینهٔ زندگی، سبک، مهارت، تجربه،و… . هر طراحی مجموعه تواناییها و قدرتهای مختلفی برای ارائه دارد و هیچ فرمول مشخصی برای تعیین دستمزد مناسب و «عادلانه» وجود ندارد. ولی در کل همانقدر آش میخورید که پول بدهید. پس باید ببینید کدام ویژگیهای طراح برایتان مهم است (سرعت؟ کیفیت؟ اصالت؟ شهرت؟ شخصیت؟). البته نمیگوییم دستمزد قابل مذاکره نیست، ولی اگر در اولین برخوردتان با طراح سعی کنید کارش را پایین بیاورید ـیعنی قیمت کمتری پیشنهاد بدهید و همان کیفیت را بخواهیدـ تاثیر منفی در طراح دارد.
۱۱. [وسط پروژه] نگویید: «راستی این موارد مرتبط دیگر را هم علاوه بر طرح اولیه میخواهم. میشود انجامش دهی؟»
چرا؟ گسترش دادن پروژهٔ طراحی در وسط کار آن هم بعد از توافق بر سر موارد مشخص (مثل توافق روی یک پکیج لوگو، و بعد درخواست اضافی برای کارت ویزیت و سربرگ) از دید طراح یکی از بدترین کارهایی است که میتوانید انجام دهید. بهخصوص اگر انتظار داشته باشید با همان دستمزد اولیه این کار را بکند. در اینجاست که شرح درخواست (دوباره) به کار میآید. گنجاندن کل گسترهٔ پروژه در شرح درخواست کمک میکند که شما و طراح هماهنگ باشید و بتوانید وقت و بودجهتان را متناسب با هم برنامهریزی کنید.
۱۲. نگویید: «میتوانی چشمگیرش کنی؟»
چرا؟ متاسفانه طراح بلد نیست ذهن شما را بخواند. در نتیجه وقتی که میخواهید روی طرحی راهنمایی یا بازخورد بدهید، سعی کنید تا جای ممکن واضح حرف بزنید. طراح شما منظورتان از توصیفهای گنگی مثل «توی چشم باشد» یا «مدرن» یا «شیک» را نمیفهمد. با شرح جزئیات یا نشان دادن مثالهایی شبیه چیزی که میخواهید دقیقا بگویید که منظورتان از این توصیفها چیست و دنبال چه هستید.
۱۳. نگویید: «میشود لوگو را خودت از سایت بگیری؟»
چرا؟ ذخیره یا گرفتنِ اسکرینشات لوگو از روی سایت شرکت، یا صفحه فیسبوک یا هر منبع آنلاین دیگری اساسا کیفیت بهدردبخوری بهدست نمیدهد. برای پروژههای چاپی. لوگو باید رزولوشن خوبی داشته باشد تا در طرح واضح و تمیز نمایان شود. رزولوشن لازم برای وب و چاپ نیز با هم تفاوت دارد. فرمت ایدهآل برای تحویل لوگو، فایل وکتور است که میتوان آن را به هر اندازهٔ کوچک یا بزرگی رساند بدون آنکه در کیفیتش تغییری پیدا شود. فرمتهای متداول فایل وکتور، AI (فایل منبع Adobe Illustrator) و EPS است. اگر خودتان نمیتوانید، طراح اصلی لوگوی شما باید بتواند یک فایل مناسب برایتان فراهم کند.
۱۴. نگویید: «چطور است برگردیم به همان ایدهٔ اولیهات؟»
چرا؟ طراح برای این طراح شده که توانایی هنری و فنی لازم برای انجام کارِ خوب را دارد. به جای اینکه نسخههای مختلفی از یک ایدهٔ طرح طلب کنید، گاهی بهتر است به طراحتان اعتماد کنید. بعد از اینکه توضیح دادید چه لازم دارید، بگذارید طراح خودش بهترین طرحش را پیدا کند. بعد خوب و با دقت به طرح نگاه کنید، مثلا یکی دو روزی رویش فکر کنید یا آن را به یک نفر دیگر که کمی با طراحی یا صنعت شما آشنایی دارد نشان بدهید. مطمئن شوید تغییراتی که در نظرتان است واقعا لازم و قابل توضیح است. وقتی طرح اولیه دقیقا همان چیزی است که خواستهاید، بهتر است وقت طراحتان را با آزمایشهای بیپایان هدر ندهید.
۱۵. نگویید: «من طراحی را برایت در مایکروسافت ورد/ پینت / پابلیشر شروع کردم، میتوانی برایم تکمیلش کنی؟»
چرا؟ برنامههایی که از قبل روی کامپیوترتان نصب هستند برای کارهای عادی و روزمره مناسباند، ولی برای پروژههای طراحی حرفهای ساخته نشدهاند. نه شما و نه طراحتان نمیتوانید آن کیفیتی را که دنبالش هستید مثلا از یک برنامهٔ آفیس بیرون بکشید. به همین خاطر است که طراحان از نرمافزارهای حرفهای استفاده میکنند. بهتر است بگذارید از ابتدا تا انتها از ابزارهای خودشان استفاده کنند. به این ترتیب از محصول نهایی هم خیلی راضیتر خواهید بود.
۱۶. نگوید: «نمیتوانم پولی پرداخت کنم، ولی حسابی شناخته میشوی. خوب است؟»
چرا؟ طراحان هم مثل هر کس دیگری مایلاند که دیده و شناخته شوند، ولی قبض و اجاره را با معروفیت نمیشود پرداخت. طراحان آزاد، هیچکدام از مزایای کارمندی سنتی را ندارند. هزینه مالیات، بیمه، تجهیزات، دفتر شخصی و وسایلشان را خودشان پرداخت میکنند. طراح موقعی که دستمزدش را تعیین میکند همهٔ اینها را باید در نظر بگیرد. پس کار رایگان برای مزایای غیرپولی معمولا پیشنهاد قابل قبولی نیست.
۱۷. نگویید: «وقتی طرح را تمام کردی، هرچقدر بخواهیم اصلاح میکنیم، درست است؟»
چرا؟ خیلی از طراحان برای بازبینی محدودیت یا فرمول دستمزد اضافه تعیین میکنند چون پروژه ممکن است هیچوقت تمام نشود. همیشه یک چیزی هست که اضافه شود یا دستکاری کوچکی انجام شود. البته معقول است که چند دور بازبینی روی طرح داشته باشید. بیشتر طراحان با رغبت با شما همکاری میکنند تا پروژه تا جای ممکن به «ایدهآل» نزدیک شود ولی در حد معقول. یادتان باشد که حتی بعضی تغییرات کوچک هم ممکن است وقت زیادی بگیرد. هرچقدر تغییرات بیشتری درخواست کنید، زمان تحویل پروژه عقبتر میافتد.
۱۸. نگویید: «پروژهٔ [خاص و پیچیدهی] من چقدر خرج برمیدارد؟»
چرا؟ چون جوابش به آن سادگی که شما فکر میکنید هم نیست. برای هر پروژهای (و هر طراحی) فرق میکند. به قول دوستی، پرسیدن اینکه «یک پروژه طراحی چند میشود؟» مثل این است که از یک املاکی بپرسی «خانه چند است؟» جوابش این است که به خیلی چیزها بستگی دارد . به این خاطر که قیمتگذاری یک پروژه یک فرایند صفر و صدی نیست. بیشتر طراحان باید یک شرح مفصل از پروژهٔ شما داشته باشند تا بتوانند قیمتی بدهند. عوامل زیادی هست، از جمله پیچیدگی کار، سرعت تحویل، قالبها و فایلها، محل و چگونگی چاپ و انتشار و موارد دیگر. وقتی به سراغ طراح میروید، قبل از اینکه نرخ بخواهید اول جزئیات پروژه را به او ارائه بدهید تا تخمینِ حسابشدهتر و دقیقتری تحویل بگیرید.
شاید این مطلب را نیز بپسندید :
۸ روند طراحی لیبل در سال ۲۰۲۰ که باید از آن آگاه باشید (فصل اول)
۱۹. نگویید: «هرموقع خواستم میشود ایمیل یا زنگ بزنم؟»
چرا؟ هیچکس – حتی آزادکارها یا شبکارها – تلفن و ایمیلشان را شبانهروزی جواب نمیدهند. طراح هم برای خودش برنامه دارد و اغلب همزمان با چند مشتری کار میکند. قرار نیست هر لحظه که اراده کردید بتوانید طراح را گیر بیاورید، ولی قاعدتا در ساعات کاریاش جواب شما را خواهد داد. اگر نگران راحتیِ ارتباط هستید، حتما ساعت کاریاش را از او بپرسید (و مهمترین پیامهایتان را به این زمان محدود کنید) و شیوه ارتباط مورد ترجیحش را هم بپرسید.
۲۰. نگویید: «متخصص تویی. نمیشود از جادوی خلاقیت خودت استفاده کنی؟»
چرا؟ خب… این حرف هم درست است و هم نیست. طراح، متخصص خلق طرحهای زیبا و کاربردی از روی راهنماییها و معیارهای شما است (یا قرار است باشد). ولی همانطور که در نکتههای قبلی هم گفتم، اینکه پایهای برای شروع کار وجود داشته باشد فرایند را خیلی راحتتر میکند. یک شرح جزئیات خلاق، ایدهآل است. اما حتی چیزی به سادگیِ معرفی چند نمونه طراحی که دوست دارید و ندارید هم خیلی کمک میکند. دوستی، مسئله را اینطور بیان کرد:
«جملهٔ ‘متخصص تویی، ریش و قیچی دست خودت’ اساسا میگوید که ما (به عنوان مشتری) از تو میخواهیم ذهن ما را بخوانی و چیزی به ما بدهی که حتی خودمان نمیدانیم که میخواهیم. این فشار زیادی روی گرافیست میگذارد… و مسئلهٔ بزرگتر، میزان آزادی است که به طراح داده میشود. این جمله به ما آزادی نامحدودی میدهد تا داستانی که کسی بهتر از شما نمیداند را به شکل دلخواهمان روایت کنیم. در واقع ممکن است ما پیکاسو تحویل بدهیم، ولی شما کمالالملک میخواستهاید.»
شاید این مطلب را نیز بپسندید :
جمعبندی
مشتریای که کار با خودش را آسان میکند، واضح و مودبانه چیزی که میخواهد را میگوید و انتظارات را از پیش مشخص میکند و آمادهٔ همکاری است. این شخص معمولا بهترین نتیجه را از طراحش میگیرد.
و طراحانی که چنین خصوصیاتی داشته باشند هم مشتریهای راضیتری خواهند داشت. بیشتر طراحان با رغبت حاضرند شما را در فرایند ناشناخته طراحی راهنمایی کنند و به سوالاتتان پاسخ دهند. هیچ چیز به این اندازه طراحان را خوشحال نمیکند که بپرسید توصیهٔ خودشان چیست.
شاید این مطلب را نیز بپسندید :
بازدیدها: 235
دیدگاه ها