وقتی نوبت به طراحی می رسد، یافتن ترکیب رنگی مناسب می تواند رمز برنده شما برای داشتن یک خلاقیت چشم نواز باشد. می توان گفت که این یکی از مهمترین مراحل ایجاد یک ظاهر صیقلی و شفاف برای طراحی شما است.
حقیقت این است که رنگ باعث زنده شدن یک طرح می شود. این می تواند توجه را جلب کند، خلق و خوی جدید ایجاد کند و حتی بر احساسات و ادراک ما تأثیر بگذارد.بدون هیچ گونه الهام از طراحی یا اصول طراحی برای پیروی از آن، تهیه یک ترکیب رنگ برنده از ابتدا دشوار است.
به هر حال، شما چگونه خواهید فهمید که رنگ انتخابیتان خوب به نظر می رسد یا به شما کمک می کند تا هدف طراحی شما را بیان کند؟ شما خواه در حال طراحی پوستر، یا درتولید کارت ویزیت خود باشید، ترکیب رنگ نقش اساسی در نحوه درک آن دارد.
بنابراین ما کار سختی را برای شما انجام داده ایم و۱۰۰ ترکیب رنگ با الهام از طبیعت، غذا و نوشیدنی، مسافرت و وسایل روزمره به شما ارائه می دهیم. اما قبل از پرداختن به ترکیبات رنگی مورد تأیید طراح که باید از آنها استفاده کنید، بیایید ترکیبات اساسی رنگی را که بیشتر طراحان استفاده می کنند، را با هم مرور کنیم.
شاید این مطلب را نیز بپسندید: مبانی روانشناسی رنگ
انواع ترکیبات رنگی
ترکیبات مختلف رنگ با استفاده از تئوری رنگ و روانشناسی رنگ، حالات و تن های مختلف را تداعی می کند. در زیر برخی از محبوب ترین انواع ترکیبات رنگی استفاده شده است.
ترکیبات رنگی مکمل
ترکیبات رنگی مکمل، رنگهایی هستند که روی دایره مقابل یکدیگر قرار می گیرند. رنگ های مکمل احساس انرژی و نشاط را به بیننده ارائه می دهند.
ترکیب رنگ های سه گانه
ترکیب رنگ سه گانه ترکیبی است که از سه رنگ استفاده می کند. آنها با دایره رنگ فاصله یکسانی دارند و شکل یک مثلث را ایجاد می کنند. استفاده از این نوع ترکیب رنگ می تواند احساسات صلح و هماهنگی را برای بیننده طرح شما ایجاد کند.
ترکیب رنگ های مشابه
یک ترکیب رنگی مشابه ترکیبی از ۲ تا ۵ رنگ است که روی دایره رنگ در مجاورت یکدیگر قرار می گیرند. این یک احساس صاف و آرام کننده را برای بیننده ایجاد می کند و طراحان اغلب انتخاب می کنند که رنگ های خاموش را در این ترکیب ها انتخاب و استفاده کنند.
ترکیبات رنگ تترادیک
ترکیب رنگ تترادیک طرحی است که شامل یک رنگ اصلی و دو رنگ مکمل است. همچنین از یک رنگ اضافی استفاده می شود که رنگ ها را برجسته می کند. هر چهار رنگ به طور مساوی در اطراف چرخ پخش می شوند و باعث می شود هیچ تسلط و احاطه ای خاص بر یک رنگ وجود نداشته باشد.
طبیعت
۱٫ تازه و روشن
با این پالت شاد،طرح خود را روشن کنید.
سرسبزی تازه و شکوفه های رنگارنگ، بهار را پس از یک زمستان طولانی، به منظره ای خوش آیند تبدیل می کند. این پالت رنگ دارای سایه های روشن سبز و مرجانی است که باعث می شود طرح شما پاپ و کلاسیک شود. این نوع رنگ ها ممکن است برای یک پوستر رویداد در فصل بهار یا تابستان یا شاید تبلیغاتی که می خواهد طراوت و جوانی داشته باشد، استفاده شود.
۲٫ فروتن و حرفه ای
برند خود را با این پالت حرفه ای تبلیغ کنید. تصویر توسط وینسنت د آمیکو.
قرمز و آبی از رایج ترین رنگ هایی هستند که مشاغل برای برند تجاری خود استفاده می کنند. قرمز حاکی ازاعتماد به نفس و قدرت ، در حالی که رنگ آبی گوینده ی آرام و قابل اعتماد بودن است.این ترکیب رنگ کمی از هر دو را ارائه می دهد، با سایه هایی کمی اشباع نشده که غافلگیر کننده هم نیستند. به رنگ های محافظه کار آبی و خاکستری، سایه قرمز آجری انبوهی از رنگ اضافی را ترکیب می کند که حرفه ای بنظر می رسد.این در هر زمینه سازمانی یا برای یک پروژه طراحی جدی به خوبی کار خواهد کرد.
۳٫ تاریک و خاکی
با این الگو از جذابیت چشمگیر طراحی خود بهره مند شوید. تصویر توسط ولفگانگ اشتاودت.
مناظر صحرا پر از تضادهای چشمگیر است و این طرح رنگی نیز همین طور است. برای یک ترکیب رنگی غیرمنتظره که نسبت رنگ های روشن و درخشانش کم رنگ است، این جفت شدن با سایه های آلویی و نارنجی مایل به قرمز خیلی زیبا و بکر به نظر می رسد.
۴٫ واضح و نمایشی
طبیعت جالب ترین تضادهای رنگ را فراهم می کند. تصویر الکساندر شکوکین.
زیبایی طبیعی ایسلند افسانه ای است و این پالت سعی دارد تضادهای چشمگیر آن را به تصویر بکشد. ته رنگهای گرم و مایل به خاکستری، دو رنگ برتر که با سبزهای خنک تر تضاد دارند. طیف وسیعی از سایه های روشن و تیره ،ترکیب دو یا سه رنگ را آسان می کند که مکمل یکدیگراند.
شاید این مطلب را نیز بپسندید: رنگ پنتون سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱
۵٫ آبی هیجان انگیز
با این پالت آبی خنک باشید. تصویر توسط Sunova Surfboards.
طرح های رنگی تک رنگ بسیار متنوع هستند. اگرچه این پالت ممکن است طبق تعریف فنی واجد شرایط تک رنگ نباشد، اما برای اهداف بصری، جلوه ای مشابه ایجاد می کند. رنگ آبی چند منظوره، این ترکیب را می توان تقریباً در هر جایی استفاده کرد.
۶٫ در فضای باز و طبیعی
این سبز را تمیز و طبیعی نگه دارید. تصویر توسط PapaPiper از طریق Flickr.
اگر یک برند تجاری دارید یا به طرحی نیاز دارید که بر خصوصیات طبیعی یا “سبز” تأکید کند، یک پالت رنگی با رنگ های سبز و قهوه ای یک انتخاب منطقی است. به جای سایه های کسل کننده و معمولی، این ترکیب رنگ با یک رنگ سبزآهکی باعث روشن شدن چیزها می شود.
۷٫ آبی و سبزهای آبکی
رنگ سبز رنگ های مختلفی دارد. با این پالت آبی و سبزآبی آن را به حداکثر برسانید.
۸٫ رنگ های اصلی با یک پیچ و تاب و جنب و جوش
چیزهای اساسی را حفظ کنید اما باز هم منگنه را با این پالت رنگ اصلی بسته بندی کنید. تصویر توسط کلینت لوسی.
رنگ های روشن دارای قدرت چشم نواز غیرقابل انکاری هستند. این رنگ های اصلی همیشه کمی بی صدا و جلوه ای منحصر به فرد به پالت می دهند.
۹٫ تازه کننده و زیبا
طراحی خود را با این پالت شیرین آب نباتی کلاسیک و پاپ کنید.
رنگ های ترد فیروزه ای رنگ زرد روشن و صورتی حبابی برای یک پالت یادآور آبنبات برای عید پاک است . اگر صورتی برای اهداف طراحی شما ،پالت را “دخترانه” می کند، کافی است آن را کنار بگذارید و از دو سایه آبی به علاوه رنگ زرد برای یک ترکیب روشن و تمیز استفاده کنید.
۱۰٫ سبزهای بازیگوش
ته رنگهای خاکستری این پالت سبز، آن را به یک پایه بی طرف عالی برای طراحی شما تبدیل می کند. تصویر توسط شاندی لی کاکس.
سایه های مایل به آبی در بالا و پایین این انتخاب دارای ته رنگ خاکستری است، که آنها را تقریبا خنثی می کند و یک پایه عالی برای بازی با تن های جسورانه تر مانند سبز آهکی را به ما می دهد.
۱۱٫ تازه و پرانرژی
سایه های آبی نئونی و سبز، دو رنگ محافظه کار همدیگر را متعادل می کنند و طراوت درخشانی را به وجود می آورند که باعث ایجاد ضربه ای در ترکیب می شود. این نوع طرح ممکن است برای یک برند تناسب اندام یا هر طرحی که نیاز به ایجاد تعادل با یک انرژی دارد، به خوبی کار کند.
شاید این مطلب را نیز بپسندید: برترین الگوها و ترندهای طراحی هولوگرافی و رنگهای روشن
۱۲٫ موج سواری و چمن
نمای چشم انداز هر دو رنگ گرم و سرد را در هر دو سایه روشن و فروتن نشان می دهد. این پالت رنگ ساحلی و ملایم که از آن الهام گرفته شده، از ترکیبی استفاده می کند که ترکیبی آرام بخش مثل جزیره را به ذهن مخاطب ارسال می کند که نمایانگر چگونگی ارتباط رنگ با مکان ها، حالات و عواطف خاص افراد است.
این رنگ های خاکی واقعیت روستایی دارند و تصاویر چوبی را تداعی می کنند. این ترکیب رنگ برای هر کسی که به دنبال ایجاد جلوه ای اصیل برای برند خود است بسیار مناسب خواهد بود.
۱۴٫ آبی و خاکستری یخی
تضاد خاکستری های گرم با آبی خنک و یخبندان، یک طرح رنگی پویا ایجاد می کند که از نظر بصری جالب تر از ترکیب متوسط آبی و خاکستری است. اگر به یک پالت محدودتر احتیاج دارید، به جای انتخاب رنگ سرمه ای و خاکستری تیره، این رنگ های روشن را امتحان کنید.
۱۵٫ پرندگان و توت ها
این پالت رنگ اولین لحظات بهار و گلها، جوانه ها و توت های تازه ظهور را به ذهن متبادر می کند.
در مقالات بعدی ، به معرفی سایر رنگ های پر استفاده خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
بازدیدها: 6897
دیدگاه ها