۱۹ مدل از برترین نمونه های طراحی بسته بندی محصولات :
در هر صنعت و تجارتی طراحی بسته بندی محصولات به عنوان بخشی مهم تلقی میشود، یکی از این صنعت ها صنعت مواد غذایی است.
مدل طراحی بسته بندی محصولات در جلب توجه و ماندگار کردن آن محصول در ذهن مشتری بسیار تاثیر گذار است، به خصوص در صنعت مواد غذایی بسته بندی جذاب تمایل مشتری را به خرید محصول بالاتر می برد.
یک بسته بندی مبتکرانه به مشتری این فرصت را می دهد تا با خواندن برچسب روی محصول به محصول داخل بسته بندی کاملا واقف شود.
طراحی بسته بندی محصولات نقش مهمی را در ایجاد تفاوت بین محصول شما و دیگر محصولات مشابه ایفا می کند.
اطمینان حاصل کنید که بسته بندی محصول شما با هویت و کاربرد محصول تطابق دارد. رنگ، اندازه، شکل و جنس استفاده شده در بسته بندی باید هماهنگ با هویت برند باشد.
در ادامه با معرفی ۱۹ مدل از برترین نمونه های طراحی بسته بندی محصولات با ما همراه باشید :
۱.بسته بندی شیر :
رنگ کارتون شیر هنگامی که تاریخ انقضا شیر نزدیک میشود تغییر میکند. این عامل به شما نشان میدهد که شیری که میخرید چقدر تازه است.
گاهی پیش میآید که عجله دارید و تاریخ انقضا شیر را نگاه نمی کنید و بعد با یک شیر تاریخ انقضا گذشته و بی کاربرد مواجه میشوید.
حتی اگر برگردید و آن شیر را عوض کنید به هرحال زمان خود را هدر داده اید. نارنجی نشان دهنده ی رنگ خطر است. قرمز نمایانگر این است که شیر غیر قابل استفاده است.
رنگ ملایم تری مانند آبی زمانی که شیر تاریخ انقضا طولانی تری دارد قابل کاربرد است. به این ترتیب مشتری با اطمینان خاطر بیشتری به خرید می پردازد.
۲. برگرهای TOGO :
در میان بسته بندی های مواد غذایی، توگو برگر نمونه ی بارز یک طراحی خلاقانه و مناسب است. طراح این مدل “سولبی کیم” ۷۷ جایزه ی طراحی را برای ارائه ی این طرح از آن خود کرد.
طرح” کیم” قابلیت استفاده ی راحت تری را هم برای مشتری و هم رستوران دار فراهم کرده و از کاغذ کمتری هم در ساخت آن استفاده میشد و حمل و نقل و جابجایی آن نیز آسان تر بود.
۳. توتسی رل Tootsie roll :
بسته بندی این محصول به علت زنگ و فونتش نمادین شد. الن لوپتون سرپرست ارشد موزه ی بین المللی طراحی cooper_Hewitt گفته است: فونت موجود بر روی بسته بندی این شکلات دقیقا حس لحظه ای که این شکلات تلخ را گاز می زنم به من القا میکند.
۴. آبمیوه ی لیموی Jif :
برای نخستین بار طراحی بسته بندی جدید پا در عرصه ی صنعت مواد غذایی گذاشت و آبمیوه لیمو را در بسته بندی هایی به شکل خود لیمو عرضه کرد.
این قالب منحصر به فرد با تراشیدن شکل و سپس تعبیه چیزی همانند پوست لیموی تازه در قسمت فوقانی بسته بندی، بافت طبیعی و خلاقانه ای به بسته بندی محصول دارد.
۵. جیفی پاپ jiffy pop :
بسته بندی جیفی پاپ اولین محصولی بود که به عنوان ظرفی برای پخت و ذرت بوداده قابل استفاده بود.
تولیدکنندگان در طول جنگ جهانی دوم به دنبال پیدا کردن کاربردهای متعددی برای آلومینیوم بودند اما جیفی پاپ و سایر محصولات مصرفی آلومینیوم را به عنصری کاربردی در صنعت بسته بندی خانگی و مواد غذایی تبدیل کردند.
“متیو برد”، طراح صنعتی و استاد یار دانشکده طراحی رود آیلند می گوید” هنگام مشاهده ی بسته بندی این محصول بخشی از حس جادویی و خارق العاده ی آن به شما منتقل می شود”
وی می افزاید:” کاربردی بودن بسته بندی پس از استفاده ی محتوی درون آن قطعه ی قدرتمندی از روانشناسی است و استفاده از آن در بسته بندی بسیار دشوار است”.
۶. چای کیسه ای ماهی قرمز ” gold fish ” :
بسته بندی این چای های کیسه ای به شکل ماهی قرمز است. هنگامی که چای کیسه ای درون آب جوش قرار میگیرد، جلوه ی این بسته بندی ماهی قرمز شکل تازه نمایان می شود.
این طراحی بسته بندی خلاقانه یادآوری لحظه ای شنای ماهی قرمز در آب هنگام نوشیدن چای سرگرم کننده و جالب است.
مدل بسته بندی این چای های کیسه ای هم انتقال دهنده ی لذت نوشیدن چای است و هم جالب و سرگرم کننده است.
صنایع بسته بندی مواد غذایی باید به دنبال طراحی های این چنینی باشند تا بتوانند بیشتر جنبه ی سرگرمی را به زندگی روزمره ی مشتریان بیفزایند.
شاید این مقاله را نیز بپسندید : ۴۰ ایده برای طراحی بسته بندی منحصر به فرد محصولات.
۷. بسته بندی پاستای نیکیتا (Nikita) :
شرکت طراحی نیکیتا با استفاده خلاقانه از رشته ها و اشکال ماکارونی بسته بندی جذابی را برای ماکارونی ارائه داد که توجه مشتریان را در قفسه ها به این محصول جلب می کرد.
تاثیرگذاری و جلب توجه مشتری به محصول در بین کل محصولات مشابه در قفسه مسئله ی خلاقیت و بررسی الگوهای طراحی بسته بندی است و درصد فروش محصول را بالا می برد.
۸. شیر مولوکو ( Molo cow ) :
این طراحی تاثیر گذار بود و عمدتا بچه ها را مجذوب خود کرد. این طرح به گونه ای طراحی شده که به نظر می رسد بشقاب پرنده ای یک گاو را ربوده است.
بطری شیشه ای موثقی شکل شبیه پرتو نور است که از درب سفینه ای بیرون آمده و درحال ربودن گاو است.درب پلاستیکی بطری نیز به شکل بشقاب پرنده طراحی شده است.
بچه ها مخاطبان اصلی این محصول هستند و آرم این بسته ی غذایی که تا این حد خلاقانه تعبیه شده یک گاو است که به طرزی بر روی بطری قرار گرفته که انگار در مرکز پرتو و در حال ربوده شدن است.
۹. چای کیسه ای به شکل گل :
یک شرکت تولید چای به نام سماوا ” smova” بسته بندی جدید و نوآورانه ای را برای چای ارائه داده است.
آنها از این اصل استفاده کرده اند که چای تا زمانی که زمان مناسب برای دم کشیدنش صرف نشود و کاملا دم نکشد طعم اصلی و دلپذیرش را نخواهد داشت.
وقتی کیسه چای را درون آب داغ قرار می دهید منافذ کاغذ بزرگ و باز میشوند و یک گل آریگامی مطابق با زمان دم کشیدن چای به آرامی باز میشود.
چالش پیاده سازی این طرح استفاده ی صحیح از کاغذ مناسب و تعداد مناسب تا برای هماهنگ سازی زمان کامل باز شدن گل و دم کشیدن انواع مختلف چای است.
هنگامی که گل کاملا باز میشود چای کاملا دم کشیده و آماده ی نوشیدن است.
۱۰. بسته بندی ساخته شده از موم برای عسل :
هدف اصلی طراحی این بسته بندی، استفاده ی ۱۰۰ درصد از موم برای تولید بسته بندی است که بتواند پس از استفاده به صورت شمع بسوزد و تولید زباله نشود.
این مدل بسته بندی همچنین دارای ظرافت و زیبایی بالایی است که برای محصولات غذایی و آرایشی قابل استفاده است. مخاطبان این محصول بیشتر دوستداران محیط زیست است.
۱۱. بسته بندی سیب زمینی سرخ کرده به همراه جای سس کچاپ :
جعبه سیب زمینی سرخ کرده کوچک جیبی توسط دونگ جیانگ برنده طراحی بسته بندی سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ شد.
با فشردن جیب کوچک تعبیه شده در مقابل پاکت سس از آن به راحتی خارج شده و نیازی به زدن دست آلوده به سس نیست.
مردم غالبا دوست دارند بسته بندی کاغذی سس را فشار دهند و سپس مستقیما سیب زمینی که به سس آغشته کرده اند را بخورند اما در بسته بندی پلاستیک و رایج سس های کچاپ اکسید فلزات سنگین سمی وجود دارد که یک آلاینده ی آلی است.
اگر برای مدت طولانی از پاکت های سس پلاستیکی رایج استفاده کنید میتواند باعث ایجاد سرطان و سایر بیماری های خطرناک برای فرد شود .
۱۲. یونجه فشرده شده توسط گرما برای بسته بندی تخم مرغ :
جعبه های تخم مرغ ساخته شده از یونجه که به شکل کارتون تعبیه شده اند برای بسته بندی تخم مرغ به کار می روند. این جعبه ها طبیعی و جالب هستند و احتمال شکستن تخم مرغ را هنگام ضربه دیدن کاهش میدهد.
شاید این مقاله را نیز بپسندید : سبک استفاده از رنگ ها در طراحی بسته بندی های ویژه ی تعطیلات در ۲۰۲۰
۱۳. بسته بندی های کاسه ای شکل برای چیپس :
این مدل، یک بسته بندی استوانه ای شیار دار است که شیارهای آن باز شده و به شکل یک کاسه در می آید. این طراحی برنده جایزه ReD dot شد و توسط شخصی به نام Do hyok kwon طراحی شد.
یکبار هنگامی که او مشغول خوردن چیپس شد متوجه مدام چیپس از بسته بندی و لای انگشتانش میریزد و به فکر طراحی یک بسته بندی راحت تر افتاد. این ایده بسیار خیره کننده بود و جالب توجه مشتریان واقع شد.
۱۴. فنجان های خوردنی KFC :
شرکت kfc امروزه فنجان هایی برای بسته بندی استفاده کرده که پس از مصرف نوشیدنی درون آن، می توان خود فنجان را نیز خورد.
این فنجان از مواد خوراکی مانند ویفر، کاغذ شکری و شکلات سفید ساخته شده است. این بسته بندی جدید و خلاقانه، مورد توجه دوستداران محیط زیست نیز واقع شد.
۱۵. ۶ پرس اسپاگتی ایتالیایی :
این بسته بندی جذاب و چشمگیر توسط نیال فلچر طراحی شد.
ابزار های اندازه گیری متعددی برای تعیین میزان اسپاگتی مصرفی برای هر فرد در بازار وجود دارد اما هیچ یک از آنها به همراه بسته بندی خود آسمانی عرضه نمیشود.
این طرح بسته بندی حاوی ۶ وعده مساوی برای صرفه جویی در ایجاد پسماند غذا است.
۱۶. پراپر کُرن ( propercorn) :
این مدل از بسته بندی محصولات به دلیل طراحی صنعتگرانه، درخشان و چشم گیر موفق شد.
استفاده از ترکیب مناسب اطلاعات محصول همراه با داستان گویی از دیدگاه شخصی بنیانگذار، باعث نشد این بسته بندی نظر مشتریان بیشتری را در قفسه فروشگاه ها به خود جلب کند.
با بیان داستان چگونگی شروع این برند تجاری و با جزئیات شرح دادن و اینکه چگونه ساعت ها صرف آزمایش مواد و چاشنی ها شده، مشتریان جذب این محصول می شدند.
۱۷. بسته بندی شکلات به شکل رنگ روغن :
این بسته بندی توسط یک طراح گرافیک به نام نندو (Nendo) برای فروشگاه بزرگ seibu در ژاپن ساخته شد.
این شکلات ها مانند بسته بندی های رنگ روغن هستند ولی با این تفاوت که خوردنی اند و همان حس هیجانی که در کودکی هنگام باز کردن جعبه های رنگ روغن داشتید را به شما القا میکند.
این بسته بندی ها حاوی شکلات های لوله ای شکل است که از انواع شربت های خوراکی پر شده است.
وسط این شکلات، کاغذی به شکل لیبل محصول وجود دارد که هنگام خودن محصول باعث میشود دست شما کثیف نشود.
۱۸. بطری های روغن زیتون کلگری(callegari) :
این یک محصول اسپانیایی است که توسط شرکت طراحی o’Dell و pereira طراحی شد.
این یک نمونه ی ساده و جذاب برای طراحی بسته بندی خلاقانه برای یک برند برتر روغن زیتون بکر است که هر یک از خریداران را به یک نماینده تبلیغ مبدل ساخته است( به دلیل کیفیت و جذابیت بالای محصول).
این تیم چندین بسته بندی با نقش و نگار کاشی اسپانیایی ابداع کرده که شامل یک بطری به شکل قطره ی روغن است.
این نوع بسته بندی محصولات به گونه ای طراحی شده که مشتریان آنرا به عنوان یک کالای لوکس سر میز قرار می دهند نه صرفا چاشنی که روی سالاد پاشیده شود.
شاید این مقاله را نیز بپسندید : طراحی بسته بندی برای فروشندگان.
۱۹. جعبه غذاهای صنعتگرانه ی Biqura:
این خط تولید شامل مخلوط های پخت و پز ساخته شده با مواد طبیعی که حاوی GMO نیستند می باشد. این محصول در بسته بندی هایی عرضه می شود که حس تازگی، تمیزی و گرمای آشپزخانه های منزل را به آدم القا میکند.
نتیجه:
اکنون ما مطمئنیم که شما نیز از کیفیت مشابه این طراحی ها برای شرکت خود الهام خواهید گرفت. هر کالایی که ما می خریدیم، مخصوصا مواد غذایی، فرآیندهای طراحی خاص خود را گذرانده است.
طراحی بسته بندی محصولات شما باید به گونه ای باشد که موقعیت محصول شما را در بازار به تصویر بکشد شما باید درک درستی از نام تجاری خود داشته باشید تا بتوانید بسته بندی مناسب را برای خود طراحی کنید.
مخاطبین هدف محصول شما چه کسانی هستند؟ فلسفه نام تجاری شما چیست؟
بازدیدها: 752
دیدگاه ها