توضیح درباره آنچه که می خواهید حتی درمورد دوستانتان هم می تواند مشکل ساز باشد، چه برسد به اینکه بخواهید این کار را برای مشتریان و کسانیکه هیچ تصور ذهنی از آنها ندارید، انجام دهید که تقریبا کاری بسیار غیرممکن بنظر می رسد. وقتی صحبت از طراحی لوگو می شود، طراحان و مشتریان هر دو چیزهای زیادی برای توضیح برای یکدیگردارند، اما شما نمی توانید به درک درستی از پاسخ برسید مگر اینکه سوالات خود را در مورد لوگو واضح و شفاف مطرح کنید. در ادامه مقاله چک لیست طراحی لوگو همراه ما باشید.
ما سوالات برتر در مورد طراحی لوگو (چک لیست طراحی لوگو ) را به دو بخش تقسیم می کنیم: یکی برای درخواست طراحان از مشتری، و دیگری درخواست و تقاضای مشتری از طراحان خود. ابتدا از آن به عنوان چک لیستی در پروژه یا حتی درجلسه اولیه استفاده کنید تا مطمئن شوید هیچ سوالی درباره طراحی لوگو را فراموش نکرده اید. در این مقاله بخش اول چک لیست طراحی لوگو یعنی سوالاتی که مشتریان از طراحان خود می توانند بپرسند را مطرح میکنیم.
شاید این مطلب را نیز بپسندید : طراحی لوگو به زبان هندسه !
چرا ارتباطات برای طراحی لوگو بسیار مهم است؟
قبل از اینکه به سوالات در این بحث خاص یعنی لوگو بپردازیم، بیایید در مورد اینکه چرا ارتباطات هنگام طراحی لوگو بسیار مهم است، صحبت کنیم.
هر دو طرف یعنی مشتریان و طراحان چیزهای زیادی در سر دارند که طرف مقابل باید بداند. هرچه اطلاعات بیشتری با یکدیگر به اشتراک بگذارند، هر دو به بیشتر می توانند به پایان پروژه با روش دلخواه خود برسند. البته که مشتریان ترجیحات و اهداف خاصی دارند، این در حالی است که طراحان تکنیک های طراحی خاص و سیاست های کاری خاص خود را دارند.
مسئله این است که تا زمانی که ازمشتری یا طراح خود نپرسید، هرگز نمی توانید مطمئن باشید که در ذهن آنها چه می گذرد. اما اگر این اولین بار است که با این طراح یا مشتری کار می کنید، ممکن است مطمئن نباشید که بهترین سوالات چه چیزهایی می توانند باشند؟ اینجا جایی است که خواندن این مقاله برای شما چه در جایگاه طراح و چه در نقش مشتری می تواند مفید باشد.
با این حال، برای صرفه جویی در وقت، به گفتن موارد ضروری بسنده خواهیم کرد: به طور خاص، به عناصر طراحی و اساس نامه ی آن خواهیم پرداخت، تا آنها را از یاد نبرید.
هر زمان که یک پروژه طراحی لوگو جدید را شروع می کنید، همیشه در مورد عناصر طراحی (رنگ ها، قلم ها، فرم ها و تصاویر)، و همچنین مشخصات مربوط به پرداخت (مقدار، روش و زمان دریافت آن) را بپرسید.
۱۱ سوال رایج مشتریان در ارتباط با لوگو که از طراحان می توانند بپرسند؟
۱٫ جدول زمانی واقع بینانه برای پروژه چیست؟
یکی از رایج ترین موارد نزاع بین طراحان و مشتریان این است که چه موقع محصولات قابل تحویل، آماده می شوند. فقط با تعیین انتظارات واقع گرایانه از همان ابتدا می توانید ازاتفاق وقایع ناگواردر آینده جلوگیری کنید. تنظیم مهلت های سخت به شما امکان می دهد تا سایر موارد را برنامه ریزی کنید.
فقط توجه داشته باشید که بازه زمانی ایده آل شما همیشه ممکن و قابل اجرا نیست. این سوال را بپرسید تا بحثی نه تنها در مورد مهلت پروژه، بلکه در مورد اینکه چه نقاط عطفی در طول مراحل از آنها انتظار دارید، ایجاد نشود.
۲٫ چگونه ارتباطی را ترجیح می دهید؟
نشستن یا مکالمه در ابتدای پروژه، یا تماس در طی چندین مراحل طراحی برای شما چه معنایی می تواند داشته باشد؟ طراحان مختلف ترجیحات مختلفی در مورد نحوه برقراری ارتباط دارند. برخی از آنها متن یا چت های متناوبی ندارند و برخی دیگر می توانند تلفن هایشان را برای چندین روز در حالت سایلنت قرار دهند.
سوال کردن در مورد روش و دفعات برقراری ارتباط در طی مراحل مفید است، خصوصاً اگر روش عملی تری را ترجیح می دهید. بسته به سبک مدیریتی شما، ممکن است بخواهید طرحی را انتخاب کنید که همگام تر باشد.
۳٫ به چه چیزی در کار آنها نیاز دارید؟
هرچه طراح شما از شرکت و کار شما بیشتر بداند، طراحی لوگوبهتری نیز به دست می آید. طراحان همیشه یک لیست مفید از هر آنچه که نیاز دارند رادر اختیار ندارند. فقط می توانید مستقیماً از آنها بپرسید که به چه نوع اسناد یا جزئیاتی نیاز دارند، می توانید نقش فعالانه تری داشته باشید.
معمولاً اسناد تجاری مانند شخصیت ها و راهنماهای مربوط به برند مستقیماً با طراحی لوگو در ارتباط است. اگر اسناد خاصی مانند گزارش های بازاریابی دارید، ممکن است برای ارایه دادن مفید باشند. از طراح خود بپرسید چه چیزی برای آنها مفید و ضروری است.
۴٫ تجربه شما در صنعت خاص ما چیست؟
بهترین طراح لوگو رستوران در جهان لزوماً درطراحی لوگوهای فنی مهارت ندارد. این نه تنها در مورد دانستن چگونگی کارکرد این صنعت صدق می کند، بلکه شامل شناختن مشتریان هدف آن صنعت هم می شود. اگر طراح شما تجربه قبلی کار با مخاطبان خود را داشته باشد، همیشه می تواند کمک کننده عمل کند.
لحظه ای وقت بگذارید و با تجربه طراح خود در صنعت خاص خود آشنا شوید. اگر آنها تجربه زیادی ندارند اما هنوز به سبک کاری آنها علاقمند هستید، در صورت تمایل به آنها در مورد برخی از ظرافت های کسب و کار خاص خود آموزش دهید.
۵٫ روند خلاقیت شما چیست؟
طراحان همه عادات و روال کایر منحصر به فرد خود را دارند که بسته به نیاز شما ممکن است مشکل ساز باشد یا نباشد. برای جلوگیری از انتظارات غیرواقعی، از نحوه طراحی آنها برای طراحی لوگو بپرسید. به عنوان مثال، اگر طراح شما شب کاری می کند، نباید انتظار داشته باشید که کار شما را در روز و در ساعت اولیه اداری تحویل دهد.
این نیز مستقیماً با تعیین یک جدول زمانی واقع بینانه پیوند می خورد. طراحی شما ممکن است یک روند طوفان فکری طولانی داشته باشد، جایی که روزها بدون هیچ پیشرفت محسوسی رابگذرانند. سپس، در عرض چند ساعت، آنها طرح لوگو کامل را آماده می کنند. یا عکس این هم می تواند صدق کند: یک جلسه طوفان فکری سریع و به دنبال آن روزهایی با طراحی دقیق برای لوگو شما. اگر این سوالات را نپرسید، ممکن است برداشت غلطی درمورد پیشرفت کارتان برای شما بوجود بیاید.
شاید این مطلب را نیز بپسندید : طراحی لوگو ، اشاره ای است به هویت شما
۶٫ چه خدماتی در هزینه شما لحاظ می شود؟
این یک سوال فنی تر است، اما باید در اسرع وقت حل شود. در بسیاری از مواقع، مشتری ها درمورد آنچه دریافت می کنند فرضیاتی ارائه می دهند و پس از شنیدن هزینه طراح، از آنها پیگیری نمی کنند.
به ویژه درباره تجدید نظر، وقت اضافی یا هرگونه تغییر در طراحی لوگومورد نیاز شما (به عنوان مثال، نسخه ساده تری از لوگوبرای تلفن همراه)، را از آنها درخواست کنید. اگر خواسته های خاصی از جمله جلسات اداری از شرکت خود دارید، آنها را هم ذکر کنید.
۷٫ حق چاپ چگونه اداره می شود؟
این یکی دیگر از موارد مشترک بحث است که در اوایل به بهترین وجه حل می شود. روشن کنید که صاحب طرح لوگو یا حقوق فردی آن متعلق به چه کسی است. بهتر است این مسائل زودتر از سایر عوامل شفاف سازی شود.
به عنوان مثال در ۹۹ طراحی، هر طراح دارای حق چاپ در طراحی خود است تا زمانی که توسط مشتری به عنوان برنده مسابقه معرفی شود. سپس حقوق طرح برنده به مشتری منتقل می شود.
۸- آیا می توانید چند منبع به من بدهید؟
استخدام یک غریبه می تواند باعث اتلاف وقت و پول شما باشد. اگر هنگام کار با طراح خود شک دارید، بهتر است کارهای قبلی آنها را بررسی کنید یا حتی با برخی از مشتریان سابق تماس بگیرید تا ببینید کار با آنها چگونه است.
متناوباً، اگر از یک پلت فرم طراحی مانند دیزاین ۹۹ استفاده می کنید، دیگر لازم نیست نگران این موضوع باشید. این برنامه تمام فریلنس های آزاد خود را کنترل می کند و واسطه اختلافات است، بنابراین شما هرگز نباید از فریب خوردن یا استخدام شخصی که ادعایی ندارد ترس داشته باشید.
۹٫ آیا شخصاً روی پروژه ما کار خواهید کرد؟
اگر با یک آژانس یا تیم طراحی کار می کنید، خوب است که بررسی کنید چه کسی دقیقاً روی پروژه شما کار می کند. بعداً این سوالات سریع می تواند شما را از استرس نجات دهد. اگر تمرکزخود را به کاریک طراح خاص متصل کرده اید، از کشف دستیار یا شریکی که در واقع طراحی لوگو شما را انجام می دهد، ناراحت خواهید شد.
۱۰٫ چه فرمت پرونده ای را دریافت خواهیم کرد؟
این سوالات تکنیکی دیگری است که بهتر است در ابتدا به آن پرداخته شود. یک نکته این که شما ممکن است به یک قالب فایل خاص برای رسانه ای که استفاده می کنید نیاز داشته باشید. بهترین قالب ها برای رسانه های اجتماعی همیشه بهترین قالب ها برای وب سایت ها نیستند. به همین دلیل، شما ممکن است به بیش از یک قالب نیاز داشته باشید، به خصوص اگر نسخه های مختلف لوگوخود را داشته باشید.
علاوه بر این، اگر طراح از یک نرم افزار خاص استفاده می کند که به آن دسترسی ندارید، باید برای یک پرونده هماهنگی لازم را برای تبدیل یک طرف انجام دهید. گاهی اوقات این فقط در حد چند کلیک اضافی طول می کشد، اما خوب است که از ابتدا آن را در فضای باز قرار دهید.
شاید این مطلب را نیز بپسندید : طراحی لوگو برای ثبت در ذهن تاریخ و جهان!
۱۱٫ [پس از دیدن طرحهای اولیه] هدف این قسمت چیست؟
این سوال برای بعد از اینکه طراح چیزی را برگرداند، حتی برخی از طرح های اولیه مفهوم بسیار لازم و مفید است. بسیاری از مشتریان از اینکه طراح از آنچه در ذهنشان وجود دارد که حاضر به تغییر آن نیستند آزرده خاطر می شوند. بسیاری از این سوتفاهم ها را می توان با توصیف بیشتر در مورد آنچه شما در پروژه می خواهید را از ابتدا حل کرد، اما گاهی اوقات حتی پس از توضیح همه چیز هنوز ایراداتی به کارتان باقی می ماند.
در این حالت، سوالات در مورد هدف یک قسمت خاص بهترین راه برای رفع سردرگمی است. به احتمال زیاد، طراح آن را به هر دلیلی اضافه کرده است، حتی اگر صریحاً آن را درخواست نکرده باشید. در طراحی لوگو تفاوت های جالبی وجود دارد که فقط طراحان گرافیک با آنها آشنا هستند، بنابراین به سادگی از آنها بخواهید که چرا این طرح را وارد کرده اند. پاسخ آنها ممکن است شما را عاشق و شیفته ی روش کاری آنها کند.
در مقاله بعد، سوالاتی که طراحان باید از مشتریان خود بپرسند را مطرح خواهیم کرد.
بازدیدها: 17
دیدگاه ها