طراحی لیبل برای تولید کنندگان محصولاتی که داخل قوطی و بطری های پلاستیکی و شیشه ای عرضه می شوند، نسبت به سایر محصولات، اهمیت بیشتری دارد.
طراحی لیبل، درست مانند طراحی بستهبندی، باید با درک مفاهیم بصری و القای اعتماد و اطمینان به مشتری همراه باشد.
طراحی لوگو و طراحی لیبل، قرابت نزدیکی با یکدیگر دارند و معمولا عناصر مورد استفاده برای این دو مورد، مشابه است.
طراحی لیبل می تواند ساده بوده و شامل توضیحات محصول به همراه لوگوی برند تولید کننده باشد، و یا اینکه از ساختارهای گرافیکی و طرح های متنوع تشکیل شده باشد، لیبل، همتای بسته بندی محسوب می شود.
درست همانطور که جامعه هدف و ویژگی مشتریان برای طراحی بسته بندی مهم است، هنگام طراحی لیبل نیز باید در نظر گرفت با چه قشری طرف هستید.
طراحی لیبل، با نمایی قوی و پررنگ
استفاده از کلماتی با فونت بزرگ و رنگ های گیرا و نوشتار واضح و خوانا، یکی از روش های طراحی لیبل است که به ویژه برای محصولات کلاسیک و نیز بطری حاوی مواد دارویی و شیمیایی، کاربرد دارد.
برای طراحی لیبل به این سبک، معمولا از دو یا سه رنگ استفاده می شود که کنتراست بین زمینه و نوشته ها را ایجاد می کند، استفاده از رنگ های متنوع برای این سبک، امکان پذیر است اما چندان توصیه نمی شود زیرا تنوع رنگی، ساختار واضح و خوانا را که ویژگی اصلی این سبک از طراحی لیبل است، از بین برده و در تناقض با نوشتار پررنگ و قوی قرار می گیرد.
بک گراند سفید با فونت سیاه و یا برعکس، از متداول ترین ترتیب رنگبندی برای این سبک از لیبل ها می باشد.
شاید این مطلب را نیز بپسندید : طراحی لیبل بطری نوشیدنی آمیخته به اعتماد!
تصویرگری در طراحی لیبل
استفاده از تصاویر بر روی لیبل، طیف گسترده ای از روش ها و عناصر را در بر می گیرد، لیبلی که از طرح تصاویر تشکیل می شود، باید از نوشتار کمتری برخوردار باشد زیرا تناسب اندازه و رنگ میان تصویر و نوشته، در این نوع از طراحی لیبل اهمیت دارد و باید آگاه بود که مبادا استفاده بی رویه از شکل و رنگ و کلمات، بی نظمی و شلوغی لیبل را باعث شود و بررسی آن را برای مشتری سخت و ناپسند نماید.
طراحی لیبل
طرح زمینه در طراحی لیبل
رنگ و طرح و شکل تصویر زمینه و تضادی که تصویر جلویی ایجاد می کند، میدان مانور طراح است. می توان از زمینه ای همراه با اشکال ساده و محو برای طراحی لیبل با کلمات پررنگ استفاده کرد، اصولا زمینه های کم نور و محو، با نمایی مات با طرح های ساده بهترین نقش برای خلق یک طرح عالی برای لیبل جذاب و گیرا است.
بک گراند مات و کم رنگ، زمینه ای مناسب برای کنتراست و پررنگ تر جلوه کردن نوشته ها و تصاویر جلویی ایجاد می کند.
برخی از انواع پس زمینه ها، از برچسب های محکم و بدون رنگ و شفاف، با ظاهری تمیز و بدون طرح هستند که نوشته ها و سایر عناصر طرح بر روی آن نصب می شود و اشکالی متنوع با برش های خاص ایجاد می کند تا با اشکال یکنواخت با کادر های مستطیلی، تفاوت داشته باشد.
لیبل های کلاسیک
شاید این مطلب را نیز بپسندید : طراحی لوگو برای ثبت در ذهن تاریخ و جهان!
لیبل هایی با طراحی پشت و رو
استفاده از لیبل های دو رو، برای بطری های شیشه ای، یکی از ایده های جالب است که در آن اطلاعات محصول و ترکیبات موجود در آن، بر روی پشت لیبل درج می شود و از سمت مقابل بطری شیشه ای قابل مشاهده است مانند یک نامه محرمانه و مخفی با نمایی معمولی از طرح های مربوط به لوگو و برند محصول که می تواند تصویرگرایانه و یا متنی باشد. در این شیوه می توان به کمک دانش فیزیکی در مورد شکست نور و ویژگی های عدسی گونه در تحدب و انحنای بطری، انواع طرح های جالب و سرگرم کننده را در پشت لیبل درج نمود تا هنگامی که از پشت شیشه با نمای عدسی مانند به آن می نگرید، به صورت سه بعدی و یا درشت تر به نظر رسد.
به هر حال بسیار اهمیت دارد که پیش از طراحی لیبل تعیین کنید چه اطلاعاتی قرار است بر روی آن درج شود، مطمئنا برخی از اطلاعات، ضروری است که بر روی لیبل باشد و قابل حذف نیست از جمله این موارد می توان به لوگوی برند و نوع محصول اشاره کرد، برخی اطلاعات برای انواعی از محصولات ضرورت دارند مانند تاریخ تولید و ترکیبات موجود در آن، برای نوشیدنی ها و یا اقلام دارویی و بهداشتی.
مینیمالیستی در طراحی لیبل
شاید این مطلب را نیز بپسندید : طراحی بسته بندی ، شخصیتی مستقل دارد!
بازدیدها: 74
دیدگاه ها