طبق آمار و تحقیقات انجام شده، ۵۰ درصد مردم به بازاری می روند که همان روز آن را روی اینترنت جستجو کرده اند. ۶۰ درصد از مردم نیز از اطلاعاتی که روی سایت های بازارهای محلی پیدا کرده اند را مورد استفاده قرار می دهند. این اطلاعات نشان می دهد که بازاریابی محلی برای کسب و کارها یک فرصت فوق العاده است. در ادامه به بیان تاکتیک های بازاریابی محلی برای جذب مشتری بیشتر اشاره خواهیم کرد.
تاکتیک های بازاریابی محلی :
معمولا بازارهای محلی حول و حوش یک فروشگاه فیزیکی یا رستوران و خدمات محلی هستند و بطور عمده مشتریان این بازارها در شعاع ۱۵ کیلومتری این منطقه زندگی می کنند. قبل از روزگار اینترنت، کسب و کارهای کوچک تاکتیک خوبی برای جذب مشتری داشتند، از جمله :
- داشتن لیست ارسال نامه : نام و مشخصات مشتری در هنگام خرید وارد لیست میشد و بعدا موقع فروش ویژه یا تولد مشتری، برای او یک نامه ارسال میشد. (امروزه این عمل به صورت لیست ایمیلی درآمده است)
- تیم های خیابانی : این تیم ها کارهایی مانند پخش آگهی، پخش نمونه و ثت نام مردم برای اضافه شدن در لیست ایمیل را انجام میدادند.
- رویدادهای محلی : اجرای مسابقات، پخش غذاهای خوشمزه و یا اجرای برنامه توسط هنرمندهای محلی.
این روش ها همچنان نیز در حال استفاده هستند، ولی در عصر دیجیتال امروز کافی نیستند. با گسترش کاربرد اینترنت و تلفن همراه، معمولا مشتریان به دنبال اطلاعاتی مانند شماره تماس کسب و کار و یا محل آن روی نقشه ی گوگل می گردند. آنها همچنین دنبال نظرات، مسیرهای رانندگی و مانند اینها هستند. صاحب کسب و کار باید این اطلاعات را روی سایت شرکت، صفحه ی فیس بوک، و یا رسانه های اجتماعی دیگر قرار دهد. لذا شما بعنوان صاحب کسب و کار در عصر بازاریابی دیجیتال باید کارهای زیر را نیز انجام دهید:
شاید این مطلب را نیز بپسندید :
- ثبت اطلاعات تماس و محل کسب و کار خود روی نقشه گوگل
- درج اطلاعات کامل روی سایت شرکت خودتان
- درج اطلاعات و توضیحات کاملی از کسب و کارتان در صفحه فیسبوک و سایر رسانه های اجتماعی
- مصاحبه در سایر مجلات آنلاین محلی و یا وبلاگ ها
شاید این مطلب را نیز بپسندید :
گوشه ی بازار محلی خود را بخش بندی کنید
بازاریابی محلی به معنی بازار هدف تمام مردم در بازار محلی نمی باشد. صاحب کسب و کار باید دقیقا بداند چه جماعتی بازار هدف او هستند. هیچ گوشه ی بازاری از دیگری بهتر نیست. اما برای بخش بندی موثر، آنها را باید در برنامه ی بازاریابی خود بیاوریم و برای آنها برنامه داشته باشیم. این کار مشخص می کند که کسب و کار باید چگونه پیغام خود را تولید کند، تبلیغات کند و کمپین های تبلیغاتی را راه اندازی کند. مثلا تبلیغان گوگل ادوردز می تواند برای عده ای خوب کار کند، اما برای عده ای دیگر اصلا به کار نیاید. در نهایت باید بدانیم یک استراتژی تبلیغاتی چندگانه نیز می تواند مفید باشد. هنوز در عصر اینترنت رادیو، تلویزیون، و تبلیغات چاپی نیز جواب می دهند.
با آتنا باشید
یک صاحب کسب و کار باید همواره پاسخ این کمپین ها را بررسی کند. ممکن است یک جایی پول بدهید و جواب بگیرید. در صورتی که رسانه ی دیگری ممکن است هیچ برگشتی ای را برای شما نداشته باشد. واقعا برای یک بازاریابی محلی بی معنی است کمپین تببلیغاتی در سطح ملی راه اندازی کند. یک برنامه ی بازرایابی ای که دقیقا روی سن مخاطبین، درآمد و موقعیت اجتماعی آنها کار کرده باشد می تواند در بلند مدت پول خوبی درآورد.
شاید این مطلب را نیز بپسندید :
۸ روند طراحی لیبل در سال ۲۰۲۰ که باید از آن آگاه باشید (فصل اول)
.
بازدیدها: 338
دیدگاه ها