طراحی لوگو از این حیث اهمیت دارد که وقتی قرار باشد محصولات یک برند توسط یکی از روش های تبلیغات مدرن مانند معرفی توسط اینفلئونسرهای شبکه های اجتماعی و مجازی، ایمیل، پاپ آپ، وب سایت های فروش، بیلبوردهای مجازی و …. ارائه شود، تمام آنچه در محتوای تبلیغ می گنجد، در لوگو و مارک برند مورد نظر، نمایان باشد.
به قولی می توان اذعان داشت که طراحی لوگو، همان یک شکلی است که از هزار سطر توضیح و سخن، کامل تر و گیراتر است.
تا به حال اندیشیده اید که طراحی لوگو برای محصولات غذایی چه جنبه هایی دارد؟ برای مثال وقتی به یک نوشیدنی خنک فکر می کنید، آرم کدام برند تولید کننده نوشیدنی در ذهنتان می آید، یا وقتی یک محصول خوراکی را هوس می کنید، اولین نمادی که در خاطر شما متجلی می شود مربوط به لوگوی کدام شرکت است، یا وقتی حرف از روغن مایع است، مارک تجاری کدام کمپانی به یاد شما می آید.
این ها مواردی است که نشان می دهد طراحی لوگو تا چه اندازه می تواند مهم و ماندگار باشد اما مهم تر از این، در نظر گرفتن این نکته است که ماندگاری یک لوگو در ذهن مشتری، همراه با چه احساسی است، و آیا با دیدن یک لوگو، احساس رضایت حاصل می شود یا احساس پشیمانی از خرید؟!
مسلما اگر قرار باشد زیبایی یک خاطره ماندگار از برند بر عهده طراحی لوگو و شکل مارک آن باشد، احساسی که با این خاطره ماندگار همراه است، توسط کیفیت محصول تعیین می شود.
شاید این مطلب را نیز بپسندید : طراحی لوگو ، اشاره ای است به هویت شما
طراحی لوگو برای طعم های خاطره انگیز
حرف از غذا که باشد، شما با اشتها و ذائقه طرف هستید. یک محصول غذایی می تواند به خودی خود محبوب و پر متقاضی باشد و یا ممکن است یک خوراکی دیگر با وجود ارزش غذایی و اهمیت سلامتی، از لحاظ طعم چندان دلچسب نباشد، هنر طراح برای طراحی لوگو، در این است که الگویی اشتها آور و هوس انگیز حتی برای طعم های نامطلوب، خلق کند.
شوق تجربه کردن.
شاید تصور کنید که چنین رسالتی صرفا محدود به شکل و طراحی بسته بندی و یا اطلاعات لیبل و ویژگی های خود محصول است اما در حقیقت آنچه محدود است این طرز تفکر است! در واقع نمای یک برند می تواند چنان اثر گذار باشد که مشتری را به خرید ترغیب کند حتی اگر خاطره خوشی از این نوع ماده نداشته باشد و یا طعم آن با ذائقه اش جور نباشد برای مثال، اگر از نوشیدن آب جو، به خاطر طعم تلخ آن، اکراه داشته باشد اما یک لوگوی زیرکانه می تواند میل او را به نوشیدن آب جو، سوق دهد.
یک مثال مشترک و نوستالژیک
بگذارید یک مثال مشترک و نوستالژیک بزنیم، زمانی که در انیمیشن های دو بعدی قدیم و زمان کودکی، یک ماده خوراکی توسط کاراکتر اصلی مصرف می شد، شاید با وجود اینکه در واقعیت از خوردن آن اکراه داشتیم، اما به چشیدن آن پس از دیدن انیمیشن ترغیب می شدیم، یکی از این موارد، انیمیشن اسفناج بود که هم طرز خوردن و هم اثر مصرف آن توسط کاراکتر ملوان، کودکان را به خوردن اسفناج با وجود طعم نامطلوب، ترغیب می کرد و یا اینکه چند نفر از ما آرزوی چشیدن طعم آن تکه گوشتی را داریم که در انیمیشن تام و جری، می دیدیم؟
بنابراین تصویر و جلوه بصری می تواند رنگی دگر بر سایر حواس از جمله حس چشایی و بویایی ببخشد.
استفاده از رنگ های اشتها آور یکی از همین ترفندها برای طراحی لوگو در محصولات خوراکی است.
از رنگ تا طعم
شاید این مطلب را نیز بپسندید : طراحی لوگو به زبان هندسه !
لوگوی اشتها آور!
طراحی لوگو، با استفاده از تلفیق رنگ های زرد، نارنجی و قرمز، می تواند احساس گرسنگی و میل به غذا را در بیننده برانگیزد به همین دلیل بسیاری از برندهای تولید کننده مواد خوراکی و یا رستوران ها، از این رنگ ها در نمای ظاهری خود بهره می برند، نمونه بارز آن را می توان در طراحی لوگو و بسته بندی پفک نمکی مینو، مشاهده کرد و مثال دیگر آن که محبوبیت جهانی نیز دارد، برند مک دونالد است.
ممکن است تمام رنگ های مورد استفاده در طراحی لوگو، از تلفیق این سه رنگ باشد و یا اینکه از این سه رنگ در کنار سایر رنگ ها استفاده شود.
بنابراین، بگذارید بگوییم که برای طراحی لوگو در برندهای غذایی، آشنایی با پایه های روانی و ذهنی اشتها بسیار مهم و موثر است. با شناخت جنبه های روانی نوشیدن و آشامیدن و بلعیدن، با آگاهی از تاثیرات متقابل حس چشایی و بویایی با احساسات آدمی، می توان تکنیک های بهتری برای طراحی لوگو، در محصولات غذایی برگزید.
خوشمزه یا وسوسه انگیز؟!
شاید این مطلب را نیز بپسندید : طراحی لیبل بر قامت شیشه ای!
بازدیدها: 86
دیدگاه ها