نکات مهم در برند سازی از طریق لوگو

فارغ از اینکه کسب‌وکار شما کوچک است یا بزرگ، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر کسب‌وکاری، اجرای صحیح برندینگ است. چراکه لوگو اولین چیزی است که مخاطب شما با آن روبرو می‌شود. پس باید به‌طور مشخص پیام شما را رسانده و مرتبط با زمینه فعالیتتان باشد. یک لوگوی ایده آل چیزی فراتر از یک عکس یا نوشته است. لوگوی خوب، معرف هویت برند است و داستان کسب‌وکار شما را بیان می‌کند. بنابراین طراحی لوگو از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه ۱۴ نکته مهم و حیاتی در طراحی لوگو را شرح می‌دهیم که در برند سازی موفق بسیار حائز اهمیت است:

۱ سبک طراحی لوگو باید بر اساس زمینه فعالیت کمپانی باشد

در طراحی لوگوی یک برند، باید زمینه فعالیت شرکت را در نظر بگیرید. وقتی فردی برای اولین بار با لوگوی شما مواجه می‌شود باید بتواند زمینه فعالیت شما را تشخیص دهد. این امر تأثیر مثبت و مؤثری بر روی ذهنیت مشتری خواهد داشت. در حال حاضر گرایش طراحان به سمت لوگوهایی با نمای سه‌بعدی است که دارای گرافیک های برجسته، گرادیانت و سایه هستند. یک طراح خوب، قبل از شروع کار، در مورد مشتری خود و مخاطبان او تحقیق می‌کند. این امر به او کمک می‌کند از همان ابتدا بهترین سبک طراحی را تشخیص دهد. همچنین از دوباره‌کاری‌های متعدد جلوگیری میکند.

 ۲  آیا لوگو باید شامل نام شرکت باشد؟

البته که شما می‌خواهید نام خود را برای شناسایی کسب‌وکارتان در ذهن مشتری حک کنید. اما همیشه بکار بردن نام در طراحی لوگو ایده مناسبی نیست. با توجه به اینکه نام شرکت خیلی طولانی و عمومی است و ترجمه درستی ندارد، بکار بردن آن در لوگو جالب نیست. لوگو شرکت را در تمام اندازه‌هایی که نیاز است در مکان‌های مختلف استفاده کنید. در بعضی مواقع نام شرکت در همه‌جا خوانا نیست. اگر نام سازمان شما در کنار لوگو در همه پلتفرم‌ها خوانا نیست نام آن را بکار نبرید.

۳ ساده طراحی کنید

ممکن است تلاش کنید با طراحی لوگوی تجاری خود پیام‌های زیادی را منتقل کنید. اما زیاده‌روی در این امر موفقیت شما را به خطر می‌اندازد.

  • از به‌کارگیری رنگ‌های زیاد اجتناب کنید. فقط از یک فونت استفاده کنید. یک لوگوی گیج‌کننده و شلوغ هیچ پیامی را نمی‌تواند انتقال دهد.
  • به کار بردن اجزاء و جزئیات زیاد در لوگو درک آن را برای مخاطب سخت می‌کند. مخاطب نمی‌داند چه پیامی در کدام قسمت لوگو نهفته است. هرچه لوگو ساده‌تر باشد، تشخیص و درک آن راحت‌تر است.

۴  از متفاوت بودن نترسید

برای ایجاد طرح‌های خاص و متفاوت لازم نیست حتماً از اشکال پیچیده در طراحی اولیه برند خود استفاده کنید. با کمک رنگ‌ها و خطوط ساده نیز می‌توانید طرح‌های مناسبی خلق کنید. برای برنده شدن در یک رقابت، به خود به عنوان یک طراح که دارای سبک منحصربه‌فرد است اطمینان داشته باشید. به‌جای کپی کردن از یک طرح دیگر، خلاقیت را سرلوحه کار خود قرار دهید. از کار روی برنامه و نرم‌افزاری که برای طراحی استفاده می‌کنید لذت ببرید. طرح خود را دائماً تغییر دهید تا زمانی که احساس کنید به نتیجه مطلوب دست پیداکرده‌اید.

۵ از طرح‌های دیگر برای الهام گرفتن استفاده کنید

الهام گرفتن از آثار طراحان دیگر می‌تواند کمک به سزایی در ابتدای کار به شما بکند. اما این به شرطی است که کپی‌برداری نکنید. شما می‌توانید از گالری‌های آنلاینی که وجود دارد برای کسب ایده‌های جدید برای طراحی استفاده کنید. دیدن این وب‌سایت‌ها می‌تواند در کشیدن طرح اولیه به شما کمک کند و مانعی ندارد. اما در ادامه این خود شما هستید که گام‌های اصلی را در کشیدن طرحی اصیل و متفاوت برمی‌دارید. ساختن لوگویی مشابه برندهای معروف و موردعلاقه وسوسه‌برانگیز است. اما برای مخاطبین شما این کار نشان‌دهنده تنبلی، عدم خلاقیت و بی‌استعدادی سازمان شماست.

یک لوگوی ایده آل باید ساده، متناسب با کسب‌وکار، منتقل‌کننده پیام اصلی شما و به‌یادماندنی باشد. برای این منظور می‌توانید لوگوهای برندهای معروف در زمینه کاری خودتان را بررسی کنید. چه چیزی در آن‌ها برای شما جذاب است؟ خصوصیات ظاهر و رنگ آن‌ها چگونه است؟ بررسی تعداد کمی از این لوگوها برای ایجاد ایده در ذهن شما کفایت می‌کند.

۶ عدم تشابه لوگو با سایر برندها

برخی از کسب‌وکارها به عمد لوگوی خود را مشابه لوگوی سایر کسب‌وکارها طراحی می‌کنند تا ذهن مخاطب را به چالش بکشند. اما در حالت کلی بهتر است از ایده‌های منحصربه‌فردی در طراحی برند استفاده شود. زیرا در صورت وجود تشابه ممکن است مخاطبان توجهی به جزئیات لوگوی شما نکنند.

۷ ایده‌های خود را روی کاغذ طراحی کنید

در اولین گام، شما ایده‌های مختلفی برای لوگوی تجاری خود خواهید داشت. همه‌ی ایده‌هایتان را روی کاغذ بیاورید تا بتوانید آن‌ها را بهتر باهم مقایسه کنید. اینگونه میتوانید کار حذف یا انتخاب طرح‌ها را به‌راحتی انجام دهید. با کشیدن طرح روی کاغذ ممکن است طرح‌هایی که حذفشان حتمی است در ذهن شما جرقه‌ای ایجاد کنند تا ایده‌ای بهتر بدهید. ممکن است بعضی از اجزای طرح، خوب به نظر بیاید و در لوگوی نهایی بتوان از آن اجزا استفاده کرد. همچنین برای ایجاد برند ماندگار، بهتر است علایق و سلایق خود را نیز در طراحی آن دخالت دهید. در این صورت ارتباط عاطفی بیشتری با مشتریان خود برقرار می‌کنید. برقراری همین ارتباط عاطفی نیز یکی از رازهای موفقیت و محبوبیت برند است.

  • از مداد و کاغذ سفید بدون پس‌زمینه (ساده) استفاده کنید
  • چیزی را پاک نکنید؛ تمام کاغذها و طرح‌هایی را که خوب از آب درنیامده‌اند را نگه‌دارید.
  • بهترین طرح‌ها قبل از اجرایی شدن در کامپیوتر، بارها و بارها روی کاغذ آورده می‌شوند.

 ۸ استفاده هوشمندانه از رنگ‌ها داشته باشید

استفاده از رنگ‌های متفاوت تأثیر بیشتری بر روی ذهن مخاطب بر جای می‌گذارد. تئوری رنگ، مبحثی بسیار پیچیده است و درک آن می‌تواند کمک به سزایی در طراحی داشته باشد. ما در اینجا چند اصول کاربردی که باید آن‌ها را به خاطر بسپارید، آورده‌ایم:

  • از رنگ‌هایی استفاده کنید که در چرخه رنگ به هم نزدیک هستند. مثلاً برای یک پالت گرم از رنگ‌های قرمز، نارنجی و درجات مختلف رنگ زرد استفاده کنید.
  •  از رنگ‌های خیلی روشن استفاده نکنید چون این رنگ‌ها به‌سختی دیده می‌شوند.
  •  لوگو باید در رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری و همچنین در دو رنگ نیز، زیبا و جذاب به نظر برسد.
  •  گاهی شکستن قوانین مانعی ندارد. فقط مطمئن شوید برای این کار دلیل قانع‌کننده‌ای دارید و نتیجه‌ی مطلوب و جذابی به دست آورده‌اید.

تأثیر رنگها در احساسات

دانستن اینکه رنگ‌ها چگونه باعث برانگیخته شدن احساسات و حالات مختلف می‌شوند نیز اهمیت زیادی دارد. برای مثال، رنگ قرمز می‌تواند حس عصبانیت، عشق، هیجان و استحکام و توانایی را القا کند. همچنین می‌توانید انواع رنگ‌ها را باهم ترکیب کنید. رنگی را به دست بیاورید که علاوه بر خاص بودن، حسی که می‌خواهید را به بیننده منتقل کند. استفاده از رنگ‌های خاص و تک، یکی دیگر از ایده‌های مؤثر است. برخی از برندها فقط با رنگ خاص و منحصر به خود قابل تشخیص و شناسایی هستند. اگر مجموعه شما از رنگ‌ها در تبلیغات به‌درستی استفاده کرده و رنگ سازمانی خود را در ذهن مخاطب ایجاد کرده، بسیار مهم است که آن رنگ را در لوگو بکار ببرید. این کار در ذهن مردم یک حس آشنایی ناخودآگاه با آن رنگ ایجاد می‌کند.

اگر سازمان شما برای خود رنگ سازمانی خاصی در نظر نگرفته اید. یا کسب‌وکار شما در حال راه‌اندازی می‌باشد مطالعاتی در مورد روانشناسی رنگ‌ها و کاربرد آن‌ها در طراحی داشته باشید. در مقالات بعدی به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

۹ از خطوط شکسته استفاده نکنید

مخاطب در اولین نگاه خود به لوگوی یک برند، تجزیه و تحلیلی را در ذهن خود نسبت به آن انجام می‌دهد. ازاین‌رو، استفاده از خطوط شکسته در طرح برند، تأثیر منفی در ذهن مخاطب خواهد گذاشت. وجود فضای خالی در لوگو، تأثیر مثبتی در ذهن مخاطب دارد. سعی کنید در صورت انتخاب یک طراحی پیچیده، فضای خالی سفیدی را در بخشی از لوگوی خود در نظر بگیرید. این امر باعث ایجاد انسجام در ذهن مشتری می‌شود.

 ۱۰ از افکت‌ها استفاده کنید

برنامه‌های گرافیکی ازجمله فتوشاپ، ایلاستریتور و… دارای ابزارهای قدرتمند و فیلترهای متعددی هستند.شما می‌توانید از آن‌ها در طراحی لوگوی خود استفاده کنید. به کمک افکت‌ها می‌توانید در لوگو جذابیت ایجاد کنید. اما توجه داشته باشید استفاده بیش‌ازحد از این افکت‌ها می‌تواند کار شما را از حالت سادگی و زیبایی خارج کند.

11 شعار تبلیغاتی کوتاه و جذاب داشته باشید

هر برندی معمولاً یک شعار تبلیغاتی برای خود دارد. این شعار می‌تواند در طراحی برند یا بسته‌بندی محصول آن شرکت مورد استفاده قرار گیرد. یک شعار کوتاه و با معنی می‌تواند همواره در ذهن مشتری باقی بماند و شما را به‌راحتی ماندگار کند.

12 تایپوگرافی یک عامل مهم در لوگوی شماست

انتخاب فونت و سایز مناسب برای لوگو سخت‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. اگر لوگوی شما شامل متن باشد به زمان زیادی برای مرتب‌سازی انواع فونت و آزمایش آن‌ها نیاز خواهید داشت.
سه نکته را هنگام انتخاب فونت برای لوگو مدنظر داشته باشید:

  •  از به کار بردن فونت‌هایی که رواج زیادی دارند اجتناب کنید. چون باعث می‌شود طرح غیرحرفه‌ای و آماتور به نظر برسد.
  •  مطمئن شوید هنگامی‌که سایز فونت کوچک می‌شود، متن همچنان خوانا است.
  •  یک فونت کافی است. از به کار بردن دو فونت یا بیشتر در یک طرح اجتناب کنید.
    سعی کنید برای طرح خود از یک فونت سفارشی استفاده کنید. هر چه فونت اصیل‌تر باشد طرح را خاص‌تر می‌کند. نمونه‌های موفق از لوگوهایی که در آن‌ها از فونت سفارشی استفاده‌شده است Yahoo! و Twitter و Coca Cola را می‌توان نام برد.

13 سایز لوگو

سایز لوگو اهمیت بسیار زیادی دارد. یک لوگو باید در هر سایز و اندازه‌ای واضح و زیبا باشد. تأثیر یک لوگو زمانی است که وقتی سایز آن کوچک می‌شود، همچنان کیفیت و خوانایی خود را حفظ کند. هنگامی‌که در قالب‌های بزرگ مثل بیلبورد، پوستر و یا وب استفاده می‌شود نیز از همان کیفیت برخوردار باشد. در ابتدای کار، لوگوی خود را روی سربرگ یا پاکت نامه چاپ کنید تا از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.

14 جزئیات لوگو باید در تمام پلت فرمها مشخص باشد

لوگو را طوری طراحی کنید که چه بزرگ و چه کوچک از کیفیت آن کاسته نشود. یک طراح گرافیک بهتر است که همیشه حداقل دو طرح آماده کند. در اینصورت دست سفارش‌دهنده را در گزینش لوگو باز میگذارد تا به‌راحتی دست به انتخاب بزند. توجه داشته باشید که مخاطبان در پلتفرم‌های گوناگونی با لوگوی برند شما روبه‌رو خواهند شد. بهتر است مطمئن باشید که جزئیات لوگوی برندتان در پلتفرم‌های مختلف مانند گوشی، کامپیوتر و یا پرینت شده، کاملاً واضح باشد.

بازدید: 150